Co máte, musíte a co můžete

Je toho hodně, co máme dělat. Povinnosti sem a tam. Samé musím to a musím tamto.

Je to kategorie, na kterou máme aplikaci, seznamy a diáře. Notifikace, cíle a metriky. Jasně měřitelné, jasně dohledatelné. Co musíte udělat diktuje vaši kariéru, váš týden pondělí až pátek a vaše odměny.

Ta poslední kategorie - co můžete, je ale úplně jiná. Když se začnete dívat na tuhle část tak zjistíte něco úžasného. Co všechno můžete dělat, bez toho abyste nutně museli. Nejsme zvířata, máme vůli se rozhodovat a můžeme si vybrat, co budeme dělat a co ne.

Objevte tu poslední kategorii a vydejte se na cestu hledání  a zkoušení všeho toho co můžete.

Jak lépe mluvit díky pauze

Většina lidí dělá tu chybu, že se toho snaží říct hrozně moc. A snaží se mluvit hned, rychle a bez přestávek, aby vše stihli říct. Kvantita je pro ně zásadní. 

Pokud chcete lépe mluvit, mluvit tak, aby vás lidé poslouchali, zkuste jednoduchý trik.

Než začnete mluvit, udělejte krátkou pauza. Neříkejte nic, podívejte se na lidi okolo sebe a vyčkejte. Až pak začněte. Zároveň mluvte v blocích, které od sebe oddělíte krátkou pauzou.

Pauza není nic. Pauza je mocná součást toho, co říkáte a pomůže vám, aby vás lidé spíše poslouchali.

Nadechněte, udělte si krátkou pauzu.. a začněte. 

Lepší?

Emoce vs. fakta

Až budete navrhovat vaši další prezentaci zkuste si udělat jednoduché cvičení. Stačí k tomu lepící papírky ve dvou barvách.

Jednou barvou si označujte slajdy (jeden slajd na jeden Post-it), které nesou především fakta. Druhou barvou slajdy, které nesou především emoce. Až budete hotovi, tak se podívejte na poměr emoce vs. fakta.

Každá prezentace je unikátní a tak je potřeba si najít vlastní ideální poměr. Já se držím někde u 60-20 až 80-20 ve prospěch faktů, ale vždy držím min. 20 % emocí.

Bez emocí bude vaše prezentace nuda, protože každá prezentace je tak trochu show

Jaký je ten váš poměr?

(převzato z firemního blogu)

Tři otázky pro vaši další prezentaci

Proč vás pozvali mluvit?

Každá organizace, firma nebo skupina má nějaký důvod proč vás pozvali. Mají nějaká očekávání, mají typicky své cíle. Zeptejte se jich na to jak by vypadala prezentace, kdyby byla úspěšná. Určitě vám rádi popíšou znaky toho jak by vaše prezentace měla vypadat. Zde rozhodně platí, že dvakrát měř, jednou řež.

Jaké je jádro vaší prezentace?

Jinými slovy - pokud by si měli zapamatovat jen jednu věc - co by to bylo? Jádro prezentace určuje téma celé prezentace, podle něj snadno poznáte co má v prezentaci zůstat a co raději vynechat a zároveň vám pomůže si vyjasnit myšlenky. Pokud vám pak čas zkrátí o polovinu, vždy snadno prezentaci upravíte na místě podle jádra. Nemít jádro znamená nemít jasno.

Co mají po prezentaci udělat?

Každá prezentace má mít svůj cíl, ale daleko zajímavější je mít jasno v tom co mají vaši účastníci udělat po prezentaci. Nejnudnější prezentace je informativní - tj. že jim chcete jen něco říct. Těchto prezentací se vyhýbejte jako čert kříži. V optimálním případě má prezentace vést k nějaké akci a změně - jaké?

Jaké jsou vaše otázky pro další prezentaci?

(převzato z firemního blogu)

Dostanete to, co měříte

Dávejte si pozor na to, co měříte. Mohli byste to také dostat. — motto

Sledovat docházku není to samé jako sledovat pracovní výsledky. Sledovat něčí telefon, počítač, dopisy a každý krok není to samé jako někomu věřit. Pečlivě měřit každý like nerovná se sledovat to jaký zájem o vás ostatní mají. Číst každou recenzi na vaši kavárnu a bedlivě sledovat vaše hodnocení neznamená to samé jako sledovat to jak jsou s vámi spokojeni vaši opravdu cenní zákazníci.

Máme tendenci sledovat věci, které nejsou vůbec důležité. Odsezené hodiny v práci, počet lajků, hodnocení na internetu, každou hvězdičku na Amazonu, každý hlas v kuchyňce. 

Možná je lepší občas koupit květiny (a nesledovat rozpočet), možná je lepší nechat lidi pracovat (a neřešit, že mají na počítači Facebook) a možná je lepší se věnovat stálým zákazníkům, než řešit každou hvězdičku a co kdo říká o vaší kavárně.

Soustřeďte se na to důležité a to sledujte. Protože dostanete to, co měříte. Ale dost často měříte něco úplně jiného, než byste měřit opravdu měli. 

PS. Mám radost, že rozhovor s Jardou Homolkou má čtyři tisíce shlédnutí a prezentace Zapomeňte na PowerPoint skoro tisíce tři. Jestli jste neviděli, mrkněte. Uděláte mi velkou radost.

Jak dlouho trvá udělat skvělou prezentaci? Jednu minutu.

Může za to PowerPoint?

Včera cestou z práce jsem poslouchal Toma Peterse. Patří mezi světovou špičku management consultingu, někde na úrovni Peter Druckera. 

Zaujala mě jedna jeho myšlenka (kterou, jak se ukazuje, také převzal od někoho dalšího. Jak dlouho trvá být skvělým?

Jednu minutu.

Restaurace se nestane skvělou za jednu minutu, ani vaše kariéra (ani ta moje) se nestane skvělou za jednu minutu, říkáte si. 

Za tu jednu minutu se ale můžete rozhodnout, že už nebudete dál dělat průměrné slajdy, nebudete mít průměrnou kariéru a nebudete dělat svou práci průměrně. Za minutu (za pár vteřin) se můžete rozhodnout, že vaše práce bude skvělá. A pak na tom začněte makat. A začnete, krok po kroku, skvělou práci dodávat. Lidé si toho všimnou, řeknou si to. A vy se budete dál zlepšovat. 

Rozhodnete se?

Tip na jednu knihu, která vám pomůže využít zpětnou vazbu na maximum

Thanks for the feedback je kniha, se kterou mě můžete každý den ráno a odpoledne potkat v metru. 

Dávat dobře zpětnou vazbu je těžké, možná ještě těžší je ale zpětnou vazbu využít, vzít si jí k srdci a hlavně s ní umět produktivně pracovat. Máme tendenci se bránit, vidět se v jiném světle (protože sami sebe nevidíme a neslyšíme tak jako ostatní. 

Pokud jste byli překvapeni z toho, co jste se dozvěděli na posledním hodnotícím pohovoru v práci nebo jste se divili, co vám ostatní říkají v osobním životě (a vy tomu nemůžete věřit), pořiďte si tuhle knihu a už se na zpětnou vazbu nebudete nikdy dívat stejně. Možná to nějaký čas potrvá se naučit nové dovednosti, ale vyplatí se to. 

Knihu pořídíte na Amazonu a Bookdepository. Jdete do ní?

PS. Tip na tuhle knihu jsem našel na altMBA Reading listu.

PPS. Další knihy, které doporučuji, najdete ve článku na Medium.

Zpověď profesionálního řečníka

Chcete se alespoň částečně živit mluvením? Pak je pro vás tenhle článek.

Někdy v roce 2012 jsem se rozhodl, že ze svého koníčku prezentování udělám vedlejšák a od té době se více či méně živím mluvením - především firemními tréninky na téma prezentování, komunikace a time management. A chci vám dát pár rad na to, jak se třeba i vy můžeme částečně živit mluvením.

V první řadě potřebujete téma, kterému budete rozumět lépe, než většina lidí a zároveň je to téma, které ostatní zajímá a někdo za to bude ochoten platit. Ta druhá část věty je zásadní - někdo za to bude ochoten platit. Protože pokud se chcete živit jako lektor / trenér / řečník, pak si musíte uvědomit, že je to práce jako každá jiná. A musíte tedy mluvit o tom, co ostatní zajímá.

Pak bych vám doporučil si koupit deset TOP knížek, které na tohle téma najdete na Amazonu. Většina lidé v Čechách totiž vůbec nečte zahraniční zdroje a to můžete využít jako svou konkurenční výhodu. Dejte si pak těchto deset knížek dohromady a vytvořte z toho jednu klíčovou prezentaci nebo školení. Tím budete mít první produkt, který můžete prodávat.

Nejdříve prodávejte, pak leštěte. Leštit znamená vylepšovat vaší prezentaci. To dělejte ale až potom, co jste jí poprvé prodali. U mě jsou zákazníci jasní - prodávám firemní školení / workshopy, nebo tvorbu prezentace na míru. Firmy na to mají vyhrazený budget a vy jim dodáte to, za co musí každý rok utratit. Dělat veřejné workshopy je podle mě daleko těžší. Už je z toho důvodu, že průměrný Čech za své vzdělání zaplatí méně než stovku měsíčně

Uvědomte si, že budete muset řešit marketing a prodej jako první (a vlastně ho budete muset řešit pořád, neustále se prodávat a nabízet). K tomu budete potřebovat minimálně webovou stránku (šablona za pár stokorun stačí), Facebook a YouTube.  Dobrý je také blog, pokud se pro něj ale rozhodnete, tak ho musíte ale psát pravidelně a psát tak, aby to mělo koule. Nudné firemní blogy nikdo nečte.

Pokud nechcete prodávat tak se jako profesionální řečník neuživíte. Když nic neprodáte, nemáte kde mluvit. Takže se musíte naučit prodávat a nesmí vám to dělat zas tak velký problém. Nevím kolik firem mě odmítlo, ale asi celkem dost. Tak jako tak se mi ale podařilo vytvořit stálé zákazníky a dostat se do firem, o kterých většina lidí slyšela. Nenechte se odradit tím, že vás někdo odmítne. 

Musíte být spolehliví. Znamená to chodit včas, mít vše připravené a dodržet své slovo, neměnit čas a termíny, dodat to, co jste slíbili. Hodně lidí má s tímhle problém. Chodí pozdě, slibují a pak nedodrží. Pak dlouho ale v tomhle podnikání dlouho nezůstanete, protože konkurence je velká a nikdo nemá dlouhou trpělivost.

Musíte něčím pozitivně překvapit. Když pojedete autem a uvidíte stádo hnědých krav, asi ani nezastavíte a určitě o tom nebudete po týdnu mluvit. Pokud jedna z těch krav bude fialová, možná i zastavíte, vyfotíte si jí a budete o ní ještě týden o tom mluvit. Co je vaše fialová kráva? O čem budou lidé mluvit po tom, co budou na vaší prezentaci?

Zapomeňte snít o tom, že budete další Tony Robbins. Nebudete, tohle je prostě dřina a šance, že jste druhou takovou hvězdou je asi jako vyhrát ve sportce. Spíš budete tvrdě makat. A znovu a znovu a znovu. Znamená to třeba vstávat v půl šesté a jet na školení sto kilometrů. Znamená to třeba spát na ubytovně a školit tři dny za sebou, kdy jste každý den osm hodin na nohou a ještě týden potom vás trochu bolí nohy.

Ale víte co? Všechen ten prodej, nezdary, bolest, dřina.. všechno to nakonec stojí za to, protože nakonec budete mít možnost mluvit o tom, co vás baví a zajímá a dostat za to zaplaceno.

O čem budete mluvit vy?

Jak vám projevení zájmu může v prezentacích pomoci

Jedna z věcí, která vám pomůže mít lepší prezentace je projevit zájem o vaše posluchače.

Týden před začátkem rozešlete účastníkům dotazník, kam mohou napsat o co by měli při prezentaci největší zájem, jaké mají cíle, jaké problémy řeší a co by si chtěli odnést. Podle výstupu koncipujte vaše vystoupení.

Pokud je akce delší, řešte dobré občerstvení a příjemné místo. Jasně, lidé si vás jdou poslechnout, ale pokud k tomu budou mít super kafe a super jídlo v příjemném prostředí, tak se jim poslouchat bude o stopro lépe.

Přijďte na akci o trochu dříve a vše si rychle připravte. Jak budou přicházet první účastníci tak se s nimi dejte do řeči. Zkuste prolomit první ledy, navázat kontakt a a nechte je mluvit o sobě. Ukážete, že jste v klidu, připraveni a zároveň vám o publikum opravdu jde. 

Prezentaci rozbijte do malých částí po cca deseti minutách. Po každé části změňte flow - dejte krátké video, vypněte slajdy a řekněte krátký příběh nebo něco ukažte.. lidé vydrží se dobře soustředit deset minut, pak soustředění výrazně klesá. 

Na konci si připravte nějaký bonus - handout, odkaz na zajímavé video nebo třeba malý dárek pro vítěze nějaké soutěže co si vymyslíte. Ukážete, že máte pro ostatní ještě něco extra.

Hledáte další tipy k prezentacím? Podívejte jak uspořádat školení, kupte si jednu z těchto knih nebo si přečtěte dalších pár tipů k prezentacím

Líbil se vám tenhle článek? Sdílejte ho, pomůžete tak dalším.

[Rozhovor] Petra Boušková: Umění technických prezentací

Petra Boušková je profesionál v oboru testování elektronických řídících jednotek v automobilovém průmyslu. Zároveň je ale členkou klubu Toastmasters, vystoupila také jako jeden z hlavních řečníků na konferenci softwarového testování HUSTEF 2016 v Maďarsku.

V našem rozhovoru vám dá tipy na to jak se postavit velmi technickým prezentacím. 

Líbil se Vám rozhovor a chtěli byste další? Sdílejte ho.. podpoříte tak tvorbu dalších užitečných videí.