Proč má cenu být zaměstnancem měsíce

Zajděte do vaší oblíbené kavárny. Dojděte k pultu a řekněte číšníkovi, že chcete to nejlepší latté, které umí udělat. Není najednou práce baristy úplně o něčem jiném? Nechcete obyčejné latté, chce to nejlepší. Chcete jeho umění, jeho ruce a jeho dovednosti vyextrahované do silného extraktu spolu s tou nejhutnější pěnou a nejlepším servisem, jaký umí.

Štěstí přeje připraveným.

Nevím, kde jsem slyšel tuhle větu. Není to podle mě důležité. Často slyším, že nemá cenu se snažit. Slyším váš hlas - pracuji na tak nízké pozici, že je přeci jedno, jestli mám průměrné výsledky, nebo excelentní. Nedostanu za to vyšší plat. Za pochvalu si nic nekoupím. Za ocenění zákazníků nedostanu povýšení.

Opravdu?

Opravdu se chcete omezit jen na obyčejnou práci za obyčejnou mzdu bez jakékoliv naděje zlepšení? Kolik by vás stálo dělat svojí práci nejlépe na světě? Kouzlo je v tom, že vás od toho možná moc nedělí. Zisky rostou často exponenciálně k míře vašeho úsilí. Pokud se snažíte o pět procent více, brzy budete moci nejspíše získat o deset procent více. Být zaměstnanec měsíce vám může přinést stravenku navíc. Řeknete si - sakra, vždyť těch padesát korun na víc mi za to vůbec nestálo!

Zkusme se ale na to dívat z pohledu akumulace kapitálu. Na cestě za zaměstnancem měsíce (vyšším pracovním výkonem, lepšími výsledky) jste museli přijít na to, jak dělat věci jinak a lépe. Jak zlepšit některé procesy. Jak chodit do práce dříve. Museli jste se zeptat svých zkušenějších kolegů jak co dělají. Museli jste zvládnout okamžiky trapnosti, když jste se pustili do něčeho, co jste moc neuměli. Teď to ale umíte, začali jste vynikat, někteří vám možná začali závidět, někteří vás možná začali obdivovat.

Vaše úsilí nevedlo k tomu, abyste získali pochvalu od šéfa. Ale abyste dělali svoji práci sakra dobře, abyste při tom akumulovali kapitál, který potom budete moci využít.

Jak ho využijete potom už je na vás. Není to o získané plaketě zaměstnance měsíce, je to o kapitálu který na té cestě získáte.

Stojí to za to?