Proč vás pozitivní zpětná vazba dělí od růstu?

Pokud vás něco dělí od opravdového růstu, nejspíše to bude pozitivní zpětná vazba.

Říkáte si, že když budete na někoho kritičtí a přísní, začne se nejspíše bránit. A tak mu dáváte pozitivní zpětnou vazbu. Snažíte se ho motivovat, kritiku zaobalujete do sendvičové metody a začínáte tak tím pozitivním. Možná jste se to naučili jako efektivní zpětnou vazbu. 

Zastavte se prosím teď na chvíli a zapřemýšlejte nad poslední návštěvou restaurace, která se nepovedla. 

Byli jste také pozitivní? Myslím, že ne. Slyším vaši kritiku: "tam už v životě nepáchnu", "jídlo bylo studený, bez chuti a ta servírka se tvářila, jak kdyby jí zrovna přejeli psa", "ty zákazníci akorát otravují, těm jsem neměl dát ani korunu dýško". Jak jste o tom podniku mluvili, když se vás na něj někdo zeptal? Z mojí zkušenosti kritizujeme ostře, když se nám něco nelíbí.

A pokud se ta restaurace chce doopravdy zlepšit, nejvíce by jí pomohlo poslouchat právě kritiky, ty co opravdu nadávají a vzít si z nich ponaučení.

Nejvíce jsem se naučil prezentovat díky prezentacím, které jiní (doslova) roznesli na kopytech. Naučilo mě to se lépe připravovat, dávat si pozor na daleko víc věcí než kdy pozitivní zpětná vazba. 

Hledejte a poslouchejte opravdu ostrou zpětnou vazbu. Možná si o pobrečíte, ale porostete. Ti, kteří vás kritizují to s vámi myslí dobře. Nejhorší zpětná vazba je žádná zpětná vazba, ne kritika. 

Můj osobní tip: Připravujte se na důležitou prezentaci tak, jako kdyby každý účastník platil 3000 Kč za vstupenku na ní. Věřte, že takový účastník bude mít velmi vysoká očekávání. A bude kritizovat sebemenší chyby. Možnost pro vás překvapit, že jste opravdu profík.