Amatér vs. Profesionál II.

V prvním článku jsem měl jednoduchou myšlenku - pokud chcete dělat něco profesionálně, musíte to dělat skvěle. Nestačí to jen zaimprovizovat, zkusit na první dobrou a ono se uvidí.

Na druhou stranu, pokud chcete být fakt dobří, potřebujete nadšení. Nadšení je něco, co nabíjí ostatní. Co z vás sálá, co vás žene dopředu a co prodává. Nadšený majitel lépe prodává svůj produkt, než otrávený majitel (skvělý produkt je samozřejmostí).

Znám deset míst, kde mají skvělé kafe. Jen v málo z nich vás ale příjemně uvítají, jsou k vám milí a sálá z nich nadšení pro kávu.

Co z toho vyplývá?

Pokud chcete být profesionál, tak musíte dodávat skvělé věci a zároveň se pro to nadchnout. Tenhle proces je podle mě daleko snazší, než se snažit prodávat něco, co vás baví už teď. Baví mě knížky, ale těžko bych je prodával. Nadchnout se pro prezentace ale nebylo vůbec těžké.

Ať je z vás cítit nadšení. A nezapomínejte na to, že profesionál znamená dělat věci skvěle. S nadšením a skvěle.

Bez chyby nestačí

Pokud jste zachytili můj poslední příspěvek, tak jedno vám je jasné - bezchybný produkt nestačí. Kvalita je daná, kvalitu čekáme. Čekáme, že naše auto bude jezdit pět let bez poruchy. Že nová televize bude fungovat po zapojení. Že nás nový telefon nezklame a vždy bude fungovat.

To, že věci fungují, s tím počítáme. Kvalita dnes nestačí. Musíte svým zákazníkům dát něco víc.

Překvapit je. Být osobní a vytvářet produkt, který je potěší.

Nemůžete být levnější než Makro. Jak tedy budete vítězit na trhu jinak než cenou?

Kvalita je daná.

Práce, kterou nevidíme

Nejjednodušší je dělat práci, kterou vidíme.

Špinavé auto říká “umej mě”. Nepořádek ve skříni si žádá o úklid. Neustlaná postel je jasný signál jasné práce.

Všechno tohle jsou práce, které vidíme. Odepsat na všechny maily? To si říká o okamžité vyřešení!

Někteří lidé jsou zacyklení v dělání práce, kterou všude okolo sebe vidí. Můj známý má čtyři auta. Jen to, aby je udržel čisté, mu dá spoustu práce. Celou dobu jsem si myslel, že ho to musí bavit. Že to má jako koníček. Ale naposledy jsem se ho na to ptal a sám přiznal, že mu to nic nedává. Ale že nesnáší špinavé auto.

Spoustu té práce, kterou vidíme, za nás může dělat někdo jiný. Je to často ta mentálně snadná práce (byť fyzicky velmi náročná).

Ale svět od nás čeká něco víc. Čeká tu práci, kterou nevidíme na první pohled.

Napsat první knížku? To nikde nevidíme.

Rozjet nové podnikání? To nám necvrkne do nosu.

Začít cvičit jógu? Taková práce si o to sama neřekne.

Ať už budete pracovat na sobě, na svém zdraví nebo na pracovním životě, všechno to jsou práce, které nevidíte. A musíte se naučit je vidět a ideálně naučit ostatní je vidět.

Co byste měli dělat vy a nikdo jiný? Jděte, udělejte to.

(ten mail počká)

Proč byste měli učit ostatní vidět

Nemusíte zrovna dělat danou věc abyste mohli ostatní učit vidět.

Co tím přesně myslím? Je to jednoduchý.

Podívejte se na pořad Adama Gebriana. Adam Gebrian je architekt, který nikdy nepostavil žádnou stavbu a přesto vyhrál cenu Architekt roku (!).

Jak je to možný?

Podívejte se na pár dílů a pochopíte. Jednoduše učí lidi vidět architekturu. Podíváte se na pár dílů a začnete si všímat věcí, které vám dřív nevadili. Ani jste nevěděli, že jsou!

To samé u Ano šéfe! Zdeněk Pohlreich je kuchař, ale v jeho pořadu vás naučí vidět gastronomii. Po pár dílech jsou vám jasné základní principy, které se snaží předat soutěžícím. Nemuseli jste se do jeho pořadu ani hlásit, abyste si z něj mohli něco odnést.

Teď je řada na vás. Co můžete ostatním ukázat aby začali vidět?

Jste v něčem experti. Umíte něco, co neumí většina z nás. Jak nám pomůžete, abychom to začali vidět?

(výhoda je, že pokud lidi naučíte vidět problémy, tak jim pak snadno můžete prodat řešení)

Tři dny co změní váš život

Možná máte stejně jako já pocit, že je potřeba naučit se něco nového.

Dnes jsem něco nového dokončil a mám z toho obrovskou radost. Je to naprosto mimo můj současný záběr a stačili 3 dny k tomu, abych dokončil první funkční program v komplet nové technologii.

Proto výzva pro vás - co byste mohli dokončit za tři dny? Najděte si dovednost, kterou byste se chtěli naučit. Prvních pár hodin hledejte z čeho se daná dovednost skládá a pak věnujte dané tři dny učení se jednotlivých subdovedností.

Za tři dny byste měli umět něco konkrétního. Ať už je to pečení francouzského koláče nebo nová technika v zubařství, tři dny by měly stačit. Připomeňte si také můj článek s jednoduchými tipy jak se za 20 hodin naučit skoro cokoliv.

Dejte mi vědět na jakub@stavnateslajdy jak se vám zadařilo.

Potřebujeme vaše dovednosti. Co nového se naučíte?

Opravdově žít, nesdílet

Mám skvělou kamarádku.

Když mi vypráví své příběhy z cest, přijde mi to úžasné. Jižní Amerika, Lisabon, Balkán, Anglie, Švýcarsko aktuálně (,ale nejezděte tam, nejspíš už bude zase jinde).

Žije úplně jinak než já, ale unikátní je něčím jiným. A podle mě o tom neví. Nikde své cesty příliš nesdílí. Nikoho nehodnotí , nikomu neříká, že by takhle měl žít. Nedefinuje se jako nomád, nepropadá bezhlavě době a trendům. Ona svoje cesty de facto nesdílí.

Ona ho žije.

Tahle bychom měli žít i my, co jsme víc na jednom místě. Umět se zastavit, plně se soustředit na danou chvíli a mobil nechat vypnutý na stole. Nebo vůbec - nechat ho doma a jít na procházku bez toho, abyste to museli sdílet světu. Protože moment, ve kterém právě jste, si nejlépe můžete vychutnat jen vy sami.

Žijete opravdově, nebo sdílíte každý moment? Prosím, zastavte se. Potřebujeme vás.

Děkuji moc, Iveto, že mi ukazuješ jak žít. A že mi nestačí Tě sledovat na sítích, ale musím si udělat čas abychom se mohli projít a tvé cesty propovídat.

Offline.

Špatné zprávy

Co uděláte?

Když se dozvíte špatnou zprávu, nejspíše budete brečet. Ptát se proč zrovna vy. Proč se to muselo stát vám. Jste zoufalí. Pak si promluvíte s někým blízkým, možná se půjdete projít, dáte kafe.

Necháte to odležet. Druhý, možná třetí den to přijde. Buď zůstanete na dně a je konec, prohráli jste. Anebo půjdete dál, postavíte se na nohy a začnete přemýšlet o tom, co můžete dělat, aby situace byla lepší.

Vždycky se dá něco udělat. Vždy můžete udělat krok dopředu.

Akce.

Sto druhů a všechno stejné

A.F., Acid Off, Aero Red, Aero-OM, Aero-Sim, Aerocol, Aerox, Aesim, Aflat, Air-X, Anaflat, Antiflat, Baby Rest, Bicarsim, Bicarsim Forte, Blow-X, Bobotic, Bobotik, Carbogasol, Colic E, Colin, Cuplaton, Degas, Dentinox, Dermatix, Digesta, Dimetikon Meda, Disflatyl, Disolgas, Elugan N, Elzym, Endo-Paractol, Enterosilicona, Espaven Antigas, Espumisan, Espumisan L, Flacol, Flapex, Flatidyl, Flatoril, Flatulex, Flucolic, Gas X, Gas-X, Gaselab, Gaseoflat, Gaseoflatex, Gaseophar, Gaseoplus, Gaseovet, Gaservol, Gasnil, Gasofilm, Gastrex, Gastrosen, Gazim X, Gazix, Geludrox-HS, Genasyme, Ilio-Funkton, Imogas, Imogaze, Imonogas, Infacalm, Infacol, Infacolic, Lefax, Lefaxin, Lefoam, Logastin, Luftal, Maxi Flat, Meteosim, Metiorisan, Metsil, Mylanta, Mylicon, Mylicongas, Mylom, Mymus, Nanog, Neodrop, Neogasol, Neolanta, Orocure, Ovol, Pedicon, Phazin, Phazyme, Restime, Rugby Gas Relief, Sab Simplex, Salinal, Semecon, Semeth, Sicongast, Siflat, Silbione, Siligas, Silipin, Sim, Simcone, Simecon, Simecrin, Simedill, Simegut, Simet, Simethicon, Simethicone, Simetic, Simeticon, Simeticona, Simeticone, Siméticone, Simeticonum, Simetigast, Simflat, Simicol, Simicon, Wilcon, Wind-eze, a WindSetlers.

Všechny tyhle léky mají stejnou účinnou látku Simethicone. Fungují úplně stejně, proti prdům.

Padesátý hotel na Tripadvisoru, šestá kavárna na Google a 3,8 na Google Maps. Být průměrný dnes znamená být neviditelný.

Dělejte něco unikátního, protože šance, že uspějete jako jedna mezi sto, kteří dělají to samé, je blízká nule.

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Simeticone

Měli Japonci s měřením úsměvů pravdu?

Nápad jak měřit úsměvy možná není tak špatný.

Stále se čas od času vracím k myšlence proč byla vlastně jedna moje konkrétní bývalá šéfová nejlepší? Co dělala jinak, v čem se odlišovala?

Je toho víc, ale jedno je jisté. Měla schopnost, kterou jsem od té doby málo viděl ve firmách.

Umění šířit nadšení.

Kdo je ve vaší firmě za to zodpovědný? Nikdo? Ne, vedení je za to zodpovědné. Aby umělo nejen řešit problémy, ale aby umělo i slavit a šířit pozitivní myšlenky, nadšení a zápal.

Pokud budete celý den zabrání jen do problémů bez úsměvu, pak se zkuste vrátit k tomuto videu a přeměřte svůj úsměv.

Nestačí jen dobře pracovat. Naučte se šířit nadšení a všichni okolo vás budou šťastnější. 

Potřebujeme více úsměvů, méně formality.