Amatér vs. Profesionál II.

V prvním článku jsem měl jednoduchou myšlenku - pokud chcete dělat něco profesionálně, musíte to dělat skvěle. Nestačí to jen zaimprovizovat, zkusit na první dobrou a ono se uvidí.

Na druhou stranu, pokud chcete být fakt dobří, potřebujete nadšení. Nadšení je něco, co nabíjí ostatní. Co z vás sálá, co vás žene dopředu a co prodává. Nadšený majitel lépe prodává svůj produkt, než otrávený majitel (skvělý produkt je samozřejmostí).

Znám deset míst, kde mají skvělé kafe. Jen v málo z nich vás ale příjemně uvítají, jsou k vám milí a sálá z nich nadšení pro kávu.

Co z toho vyplývá?

Pokud chcete být profesionál, tak musíte dodávat skvělé věci a zároveň se pro to nadchnout. Tenhle proces je podle mě daleko snazší, než se snažit prodávat něco, co vás baví už teď. Baví mě knížky, ale těžko bych je prodával. Nadchnout se pro prezentace ale nebylo vůbec těžké.

Ať je z vás cítit nadšení. A nezapomínejte na to, že profesionál znamená dělat věci skvěle. S nadšením a skvěle.

Amatér vs. Profesionál

Amatér může dělat věci z lásky a dělat je špatně. Pokud vás baví kafe, můžete si ho vařit jak chcete, jak vám chutná a nemusíte být žádný expert. Amatér, z latinského amator, je milovník. Milovník toho co dělá.

Dělá věci z lásky.

Profesionál dělá to co dělá, protože musí. Protože musí vydělat, musí se postarat o své zaměstnance, musí uřídit svou živnost či podnikání a musí dělat dobré služby. Nemůže dělat to co dělá jen z lásky. Zákazníky láska nezajímá, chtějí ty nejlepší služby.

Pokud chcete dělat věci z lásky, nesnažte se stát profesionálem.

Pokud chcete být profesionálem, buďte nejlepším v oboru. A dělejte věci pro peníze.

Není nic smutnějšího než když se někdo snaží z koníčku udělat podnikání.

(z koníčku, který měl zůstat koníčkem)

Dělejte to, protože vás to baví. Nebo to dělejte pro peníze.

Bez chyby nestačí

Pokud jste zachytili můj poslední příspěvek, tak jedno vám je jasné - bezchybný produkt nestačí. Kvalita je daná, kvalitu čekáme. Čekáme, že naše auto bude jezdit pět let bez poruchy. Že nová televize bude fungovat po zapojení. Že nás nový telefon nezklame a vždy bude fungovat.

To, že věci fungují, s tím počítáme. Kvalita dnes nestačí. Musíte svým zákazníkům dát něco víc.

Překvapit je. Být osobní a vytvářet produkt, který je potěší.

Nemůžete být levnější než Makro. Jak tedy budete vítězit na trhu jinak než cenou?

Kvalita je daná.

Na špatném zdraví není nic sexy

Při čtení o tom jak si někdo zničil prací své zdraví (např. povídání Martina Žufánka o totálním kolapsu dvou členů rodiny nebo článek Tomáše Beránka o tom, jak dostal mozkovou příhodu) vás může jímat pocit, že je to sexy. Tvrdě makat, zničit si zdraví - pro úspěch se přeci musí trpět!

Success story pro mě není zničit si zdraví. Protože pokud jste na druhé straně (tj. ten bez dobrého zdraví), není to pro vás vůbec sexy.

Ležíte v nemocnici, chodíte po doktorech, hledáte (často neexistující) řešení vašich problémů.

Jak moc je zdraví důležité pochopíte až když zdraví ztratíte. Na nemoc jste vždycky sami. Nikdo z vašich fanoušků a followerů s vámi nebude sedět v ordinacích a chodit s vámi na vyšetření.

Myslete na to, prosím.

Novoroční předsevzetí?

Vykašlete se na velké cíle, že další rok budete daleko krásnější, chytřejší, bohatší a ještě k tomu hubenější. Většina z nás nemá tu vůli tak velké cíle splnit.

Raději dělejte malé kroky správným směrem, malé změny, které vás postupně posunou dopředu.

Sníte o uběhnutí maratonu? Raději si dejte hned teď dvě kolečka kolem domu.

Novoroční předsevzetí? Bože, jen to ne!

Novoroční malé, splnitelné cíle? Ano!

Jděte.

Práce, kterou nevidíme

Nejjednodušší je dělat práci, kterou vidíme.

Špinavé auto říká “umej mě”. Nepořádek ve skříni si žádá o úklid. Neustlaná postel je jasný signál jasné práce.

Všechno tohle jsou práce, které vidíme. Odepsat na všechny maily? To si říká o okamžité vyřešení!

Někteří lidé jsou zacyklení v dělání práce, kterou všude okolo sebe vidí. Můj známý má čtyři auta. Jen to, aby je udržel čisté, mu dá spoustu práce. Celou dobu jsem si myslel, že ho to musí bavit. Že to má jako koníček. Ale naposledy jsem se ho na to ptal a sám přiznal, že mu to nic nedává. Ale že nesnáší špinavé auto.

Spoustu té práce, kterou vidíme, za nás může dělat někdo jiný. Je to často ta mentálně snadná práce (byť fyzicky velmi náročná).

Ale svět od nás čeká něco víc. Čeká tu práci, kterou nevidíme na první pohled.

Napsat první knížku? To nikde nevidíme.

Rozjet nové podnikání? To nám necvrkne do nosu.

Začít cvičit jógu? Taková práce si o to sama neřekne.

Ať už budete pracovat na sobě, na svém zdraví nebo na pracovním životě, všechno to jsou práce, které nevidíte. A musíte se naučit je vidět a ideálně naučit ostatní je vidět.

Co byste měli dělat vy a nikdo jiný? Jděte, udělejte to.

(ten mail počká)

Když vás ovládne strach

Právě jsem v Číně. A můj mozek mi tak říká, že nebezpečí na mě číhá z každého rohu.

Přitom jsem se několikrát díval na doporučení pro turisty. Skoro všude jsem se dočetl to samé - že Čína je pro turisty naprosto bezpečná země (pokud se držíte několika jednoduchých pravidel). Ostatně stejnou zkušenost jsem měl osobně z první cesty do Číny. Na Taiwanu jsem žil dva roky skoro nonstop, nepamatuji si jedinou alespoň trochu nebezpečnou situaci.

Takže nebezpečí mi hrozí maximálně v mé hlavě. Proč? Říkám si, ty jo, máš syna, máš určité povinnosti (zas ne tolik, ale přeci) a máš zodpovědnost.

A možná v tom občas zapomínáme na jedno - život prožít.

Život pro mě není o tom prožívat v maximálním bezpečí. Ale podstupovat rozumné nebezpečí a užívat si toho, co život nabídne.

Umřít můžu doma ve vaně. Celý život je risk. Tak neodkládejte žití na potom.

Žádné potom nebude. Ten správný čas je teď.

Až až až

Čekáte?

Až odrostou děti, až budete mít dovolenou, až budete mít postaveno, až splatíte hypotéku, až doděláte projekt v práci, až skončí tohle období, až až až.

Čekat můžeme do konce života. Pokud ale chcete žít a chcete žít šťastně, žijte naplno už dnes.

Žijte tak jako kdyby jediné co existovalo je právě dnešek.

Nečekejte, dnešek je váš nejlepší den.

/žádný jiný den nemáte/

Proč byste měli učit ostatní vidět

Nemusíte zrovna dělat danou věc abyste mohli ostatní učit vidět.

Co tím přesně myslím? Je to jednoduchý.

Podívejte se na pořad Adama Gebriana. Adam Gebrian je architekt, který nikdy nepostavil žádnou stavbu a přesto vyhrál cenu Architekt roku (!).

Jak je to možný?

Podívejte se na pár dílů a pochopíte. Jednoduše učí lidi vidět architekturu. Podíváte se na pár dílů a začnete si všímat věcí, které vám dřív nevadili. Ani jste nevěděli, že jsou!

To samé u Ano šéfe! Zdeněk Pohlreich je kuchař, ale v jeho pořadu vás naučí vidět gastronomii. Po pár dílech jsou vám jasné základní principy, které se snaží předat soutěžícím. Nemuseli jste se do jeho pořadu ani hlásit, abyste si z něj mohli něco odnést.

Teď je řada na vás. Co můžete ostatním ukázat aby začali vidět?

Jste v něčem experti. Umíte něco, co neumí většina z nás. Jak nám pomůžete, abychom to začali vidět?

(výhoda je, že pokud lidi naučíte vidět problémy, tak jim pak snadno můžete prodat řešení)