Ošemetné hledání ideálních podmínek

Motto: Čím více problémů vyřešíte sami, tím lépe pro vás.

Hledáte někoho, kdo bude zvedat činky za vás?

Je očividné, že tahle otázka je tak trochu hloupá. Každý ví, že přeci jinak než cvičením se svaly vybudovat nedají. Že za vás nemůže nikdo posilovat. Cvičení bolí, málokomu se do něj chce dobrovolně a proto dobrá postava má hodnotu na trhu (můžete být na titulce, můžete fotit, můžete dělat modelku, ...).

U podnikání a vydělávání už to tak očividné není. Mladí podnikatelé často mají pocit, že potřebují nejdříve nějakou investici. Až po tom, co budou mít třeba 200 nebo 300 tisíc, pak se bude dařit. A hledají tyhle peníze u jiných, u rodiny, u investorů, u podnikatelských inkubátorů. 

Přitom spoustu podnikatelských projektů se dá dnes rozjet prakticky jen s mobilem a počítačem. Jak jim někdo peníze dá (a mají tak kapitál snadno a rychle), začarovaný kruh se začíná roztáčet. Proč volat a nabízet své služby (což je málokomu příjemné), když bychom mohli rozjet druhé kolo investic?

Pokud se chcete rozvíjet, vnímejte problémy jako to, co vás jako jediné může oddělit od ostatních. Kdo umí řešit (skoro) neřešitelné problémy, ten má cenu na trhu. Nenechte problémy řešit za sebe. 

Tři inovace, které se do služeb musí dostat

Služby jsou v Čechách ještě v plenkách. Je to podle mě obor, který má největší potenciál růstu. Obor, ve kterém je tolik příležitostí, že pokud služby děláte alespoň trochu výjimečně, každý si toho hned všimne.

Sběr a využívání dat o zákazníkovi. Tady jsme teprve na začátku. Na začátku, který položily slevové a klubové karty sbíráním bodů a zrníček. Slevy jsou výměnou za kompletní historii nákupů a několik osobních demografických dat jako věk, bydliště atd.

Tesco už má poměrně sofistikovaný systém, který vám zasílá slevové kupony podle toho, jaké položky nakupujete. To je poměrně zajímavé, ale proč nejít dál?

Dokázal bych si představit, že by algoritmus mé oblíbené kavárny poznal, co si rád dávám k snídani, že si jí většinou beru s sebou a v které dny a časy to nejčastěji dělám. Podle toho by mi při cestě do práce zaslal slevu na kompletní snídaňové menu s sebou. Nic extrémně složitého, ale zásadní změna k lepšímu.

Proč nezasílat akční nabídky a slevy podle počasí? OBI by tak rozesílalo slevy a akční nabídky zákazníkům v oblasti, kde má příští týden napadnou třicet čísel sněhu. Do emailu by dostali videonávod na Youtube s tipy, jak nejrychleji odházet sníh z ulice, jak se zbavit námrazy a jak se starat o auto v zimě. Jednoduchý, efektivní content marketing. Je třeba jít za obyčejné letáky.

Maximální personalizace B2B služeb. B2B marketing a sales funguje v Čechách jako kdyby byly devadesátky. Jdu na schůzku, protistrana často neviděla ani moje FB stránky, ani můj LinkedIn profil, ani moje webové stránky. B2B se zužuje na mass marketing a málokdy si dává záležet šít nabídky na potenciální zákazníky na míru. Co je třeba změnit?

  • Firmy se musí naučit sbírat o potenciálních zákaznících maximum dat. Hledání na Google, Facebook, LinkedIn a dalších by mělo být před schůzkou naprostou samozřejmostí. Na základě těchto informací vytvářet individualizované nabídky.
  • Po uzavření obchodu šít služby na míru a být maximálně osobní v poskytování služeb. Proč nezasílat osobní dárky k Vánocům, newsletter, který je užitečný, zvát na workshopy zdarma a dávat hodnotu bez toho, aby to firma dělala jen protože chce pak něco hned zpět?
  • Veškerá komunikace musí být rychlá. Čekáte na lince pět minut rádi, než vás s někým spojí? Firmy by se měly naučit rychle odpovídat na emaily, telefony a být na Twitteru.

Firmy se musí naučit sbírat zpětnou vazbu od zákazníků. Značnou část firem v ČR poskytující služby vůbec nezajímá, co si zákazníci myslí. Pokud by je to opravdu zajímalo, fungovaly by jako např. Student Agency.

Zpětnou vazbu jim můžete poslat SMS, emailovým formulářem, můžete jim napsat email napřímo, můžete jim zavolat. Přesně to si představuji. Vždy, když se něco pokazí, tak zákazník musí snadno mít možnost dát vědět, že je nespokojen.

Proč nemá třeba Škoda v manuálu každého auta email, kam byste mohli napsat, když vás na autě něco štve? Víte, kolik tipů na zlepšení auta by dostávali měsíčně? Podle mě tisíce. Jeden email pro všechny, nebo jeden formulář pro všechny. Na základě vyplnění by dostali malý dárek, třeba slevu do autorizovaného servisu na další prohlídku auta. Přepokládám, že podle VIN nebo jiného identifikátoru by tohle měli vědět, kdy další prohlídka má být.

Každá provozovna musí mít viditelný telefon či email, kam můžete napsat zpětnou vazbu na úroveň služeb a spokojenost s obsluhou. Ve většině kaváren a restaurací nikde nevidím ani telefon, ani email. Není na konci menu, není nikde viditelně vystavený. Vašim zákazníkům tedy umožněte dát vám snadno a rychle vědět.

Najít parťáka může vypadat jako bezpečná cesta (a přesto není)

U začínajících freelancerů a podnikatelů vidím často opakující se téma. S kým spolupracovat, abych nemusel strachu čelit sám.

Spolupracovat hned na začátku s někým může být dobrá strategie. Může vám to pomoci položit základy vytvoření týmu, který bude spojován jednou myšlenkou. Budete tak na všechny problémy minimálně dva. Můžeta tak získat lepší kontakty, zakázky a možná se i vaše produktivita zlepší. Máte s kým se bavit o vašich nápadech a s kým je realizovat. Nemusíte sami sedět před čistým papírem a přemýšlet, co napsat jako první, což je často dost děsivé.

A v tom je právě ten problém.

Ten strach tam bude pořád. Nesnažte se odstranit strach z vašeho podnikání (Uspějuju? nejsem jen pro smích všem ostatním? Neměl bych to zabalit?) a raději pokračujte dál s ním. Strach je, byl a bude, přijměte to. Strach máme všichni. 

Jděte dál, bojujte ale hledejte partnera pro váš business jen v případě, že vám to opravdu dává smysl. Ne jako strategie jak nemusíte tak dělat tvrdou práci sami. 

Tvrdá práce a strach bude s vámi stále, tomu se nevyhnete, pokud chcete podnikat.

Kolik knížek přečtete vs. kolik toho uděláte

Čtení je skvělá forma prokrastinace.

Někde na cestě za dobře odvedenou prací můžete dostat pocit, že toho víte málo. Pustíte se pilně do studia. Samo o sobě know-how nestačí, přidáte tedy k tomu inspirativní čtení. Biografie slavných osobností tak na sebe nenechají dlouho čekat a možná tu a tam vymetete i regál s motivační literaturou. Myslíte to dobře, Kirše sice nežerete, ale přeci - zvýšená motivace určitě přinese lepší výsledky.

Dalším krokem k tomu jak se přiblížit vašemu vysněnému projektu (podnikání) je promyšlený podnikatelský plán.

Přihlásíte se do kurzu lean canvas metodologie, jedete na školení až do Berlína, abyste nachytali tu správnou startup atmošku a práce v coworkingovém centru je pro vás jasná volba. Přeci tam se dají najít skvělý mentoři! A lidé, co jsou stejně naladěni jako vy! A zavírá se tam už v pět.

Pak možná začnete tušit, že je něco špatně. Že ty coworkingy a knížky nepomáhají. Že vám nestačí to v pět zabalit a že možná všechny ty plány nevynahradí zpětnou vazbu od reálných zákazníků.

A možná zjistíte, že jste ještě nezavolali ani jednomu potenciálnímu zákazníkovi.

Cold-calling a rozjezd podnikání není nic jednoduchého. Nehledejte útěchu v knihách, kurzech a školeních. Zakousněte se a volejte dál, dál shánějte kšefty a dál raději pracujte z domova, což vám udrží náklady nízko. Není to tak trendy, ale je to více reálného podnikání a zpětné vazby.

A pokud pokud stejně nebudete stále šťastní, mrkněte na tenhle skvělý článek.

Hrajete aktivity, nebo šachy?

Kterou hru hrajete - aktivity, nebo šachy?

Aktivity jsou poměrně zábavná hra. Desítky kartiček s úkoly, které musíte splnit. Něco nakreslit, něco ukázat pantomimou, něco vysvětlit slovně, aniž byste použili dané slovo. Když váš spoluhráč slovo uhádne, postupujete po poli dále. Který tým je v cíli první, vyhrává.

Udělejte správně to, co vám řeknou jiní. Odpovězte správně - dostanete tak odměnu, půjdete do cíle.

Šachy mají úplně jiný princip. Existuje několik málo poměrně jednoduchých pravidel, které je potřeba se naučit. To je vše. Jak začnete, jak budete hrát, jakou partii zahrajete - vše je na vás. Není určený ani čas, ani tempo hry, ani to, jaké figurky budete používat.  Šachy mají více kombinací, než je pozorovatelných atomů ve vesmíru, tj. tzv. Shannonovo číslo.

Naučte se pravidla hry, hrajte jak nejlépe umíte. Vše ostatní záleží na vás. 

Škola jsou aktivity. Úkoly jsou často jasně zadané, proto se k ní upínáme když máme strach. Podnikání, většina prací jsou šachy. Pravidla se dají naučit, vše ostatní zůstává na vás. Když někdo hraje aktivity, hledejte strach.

Kterou hru hrajete - šachy, nebo aktivity? 

Tři zajímavé projekty

Sepište si seznam vašich projektů - osobních i pracovních. Kolik jich je? Deset, patnáct?

Vyberte si tři opravdu zajímavé projekty.

Projekty, které vás můžou posunout úplně jinam. Výrazně zvýšit váš příjem, naučit se něco nového, udělat prezentaci na téma, o kterém jste doposud nic nevěděli. Může to být také vrátit něco z toho co jste se naučili do komunity. Můžete zajít do blízkého klubu Toastmasters a udělat prezentaci na něco, co jste se v businessu naučili. Nebo můžete jen kamarádovi pomoct, dát pár dobrých tipů.

Když sdílíte vaše nápady, obě strany vyhrávají. Vyhráváte vy, protože čím víc nápadů dáváte zdarma ostatním, tím roste vaše hodnota. Lidé se na vás budou rádi obracet, protože máte nápady a dáváte je zdarma pryč. Což je dobrým ukazatelem toho, že máte nápadů dostatek a nemusíte si tak každý nápad bedlivě střežit.

Vyberte si z těch mnoha projektů tři. Tři nejdůležitější, zatraceně dobré projekty, které vás posunout kupředu. Všechny ostatní dejte do šuplíku, delegujte je, zrušte je, vymažte je. Někdy stačí jen jeden dobrý projekt. Vybudovat jeden skvělý produkt, jednu firmu, vychovat skvělé dítě.

Nehledě na to kde jste, minimalizujte počet vašich projektů. Čas a energie jsou příliš cenné na to, abyste je dávali víc jak na tři projekty.

PS. Tři se mi ukazuje jako magické číslo. Tři projekty, tři hlavní úkoly na jeden den. Možná  je vaše číslo 5, ale i tak - začněte se třemi, držte je měsíc. Pak uvidíte sami, kolik je vaše optimum. Věřím, že ale výrazně méně než teď.

Dvě ztracené minuty nemohou vadit. Nebo ano?

Podívám se jen co se děje nového na Facebooku po tom, co přijdu do práce. Přečtu si noviny po obědě, stejně se mi chce spát. Podívám se jaká televize vyhrála v testech, vždyť nejde o víc jak pět minut. 

Za každých deset minut, která takhle vyhodíte oknem zkuste následující - vezměte desetikorunu, otevřete okno, vyhoďte desetikorunu z okna. Za pět minut pětikoruna, za dvacet minut dvacka z okna.

Když se díváte na čas jako na peníze, jako na velmi vzácný zdroj, začnete uvažovat úplně jinak. Každá minuta promeškaná je zbytečná ztráta. To už věděl Tomáš Baťa, ví to každý podnikatel. Ale můj názor je, že vy to nejspíše nevíte. Čas pro vás nemá reálnou hodnotu. A pokud vám vyhazování peněz z okna přijde moc drsné, založte si kasičku a do ní ty peníze dávejte. Pak je dejte všechny na charitu.

Čas jsou peníze. Udělejte z vašeho času opravdové peníze a bude se vám vyhazovat z okna daleko hůř.

Jaký je váš příběh?

Produkt není jen o tom, jaké má specifikace. Kolik masa mají vaše klobásy, kolik jader má váš mobilní telefon, kolik válců má vaše auto. Produkt je o tom, jaký příběh o něm vyprávíte. A jaký příběh si vyprávějí ti, kdo ho od vás kupují.

Pokud neprodáváte ventily, možná jste v businessu příběhů. Lidé jsou taženi příběhy, které si vyprávějí po tom, co si koupí váš produkt. Prodáváte krásný obličej, nebo jen kontaktní čočky/optické brýle? Prodáváte image úspěšného managera, nebo osmiválec s přímým vstřikováním? 

Je to dost možné, že jste prodávali specifikace vašeho produktu. O kolik je lepší, rychlejší, menší, lehčí (těžší?) než konkurence. A přitom si lidé nekupují výrobky na základě čistých specifikací, ale příběhy, kterým jim vyprávíte.

Co kdybyste nezměnili váš produkt, ale příběh, který o něm vyprávíte?

Můžete dělat váš trik 500x ročně?

Možná máte pocit, že by bylo skvělé proměnit to co vás baví (váš koníček) v něco, co váš živí (váš business). Než se do toho pustíte, zeptejte se sami sebe: Můžete dělat váš trik 500x ročně?

Profesionál jde do práce, i když nemá zrovna náladu, i když se mu zrovna nechce, i když venku není pěkné počasí. Koníček děláte, když máte zrovna chuť. Pro váš business bude potřebovat pracovat každý den víc než jen 8 hodin denně. Je rozdíl, jestli občas pobavíte kamarády karetním trikem, nebo děláte 500 kouzelnických show ročně. 

Bude vás to bavit, když to budete dělat znovu a znovu?

Pokud ano, je potřeba si uvědomit jestli jsou za to lidé ochotni platit. Možná ne. Možná váš blog nepůjde nikdy monetizovat. Možná vaše skládání básní nikdy nepůjde otočit v koruny a kdybyste se o to pokusili, nejspíše budete skládat reklamní slogany na pomazánkové máslo.

A je to v pořádku, některé věci prostě děláte pro zábavu.

Pokud je ale nechcete dělat jen pro zábavu, měli byste vědět kdo a proč za to bude platit, že budete mít drive dělat stejný (podobný) trik x-krát dokola. Doporučuji si to opravdu vyzkoušet.

Kousek od místa kde bydlím bylo pár měsíců fitness centrum. Když se otevřelo, přátelé pana majitele mu gratulovali na Facebooku k tomu, že si splnil svůj sen. Zákazníky nezajímá jestli vás práce baví, jestli jste si splnili sen nebo jestli to "děláte od srdíčka". Majitel si tím sice splnil svůj sen, ale nebyl to udržitelný business. Ne každý sdílí vaše sny, zvlášť když jde o peníze.

Jsou lidé ochotni platit za váš trik a bude vás bavit ho dělat x-krát ročně?

5 vlastností, které bych rád častěji viděl u zaměstnanců

Iniciativnost, soustředění, přístup, učení a orientaci na příležitosti.

Denně potkáváme zaměstnance z různých firem. Od telefonních operátorů, přes kolegy po prodavačky. Je pět vlastností, které bych rád více viděl u zaměstnanců a které ocení každý zaměstnavatel. Které oceníte vy jako zákazník. Zde je můj vysoce zaujatý pohled na to, co je potřeba kultivovat v lidech, kteří s vámi (pro vás) pracují:

Iniciativnost. Kdo je ve vaší firmě zodpovědný za vytváření něčeho nového? Je to pouze vaše šéfová a ti kluci v precizně vyžehlených košilích z R&D? Je málo lidí, kteří začínají něco nového. Kteří jsou schopni přijít s nějakým nápadem jak dělat věci lépe. Jak poskytovat lepší služby, jak snížit náklady, jak něco prostě začít. Tři otázky, které si můžete položit a zvýšit tak vaši iniciativnost:

  • Co by konkrétně vaše firma mohla dělat jinak, aby poskytovala lepší služby?
  • Jak můžete změnit způsob vaší práce, aby byli vaši zákazníci spokojenější?
  • S kým se můžete spojit, abyste vaše nápady realizovali?
  • Bonusová: Kdy začnete, kdy to bude dokončené, co bude potřeba udělat mezi těmito daty?

Soustředění. Malý test – chcete mít na náhrobním kameni napsáno: „Zde leží ten, který nám rychle odpověděl na každý email a telefon?“. Nebo byste raději ve světe dokázali něco výjimečného, něco kvůli čemu se vaši zákazníci budou rádi vracet? K tomu, abyste byli výjimeční, se potřebujete soustředit. Začít váš den opravdu důležitou prací bez přerušování – začněte tím, čeho se bojíte, co vás děsí. Co je mimo vaši komfortní zónu. Tři otázky pro vás:

  • Jakou prací začínáte ráno – něčím co je mimo vaši komfortní zónu, nebo si jdete uvařit kávu a pokecat s kolegyňkami odvedle?
  • Na co se potřebujete v práci soustředit, abyste byli kreativní?
  • Jak můžete změnit vaše prostředí tak, abyste měli více prostoru na práci bez přerušování?

Přístup. Proaktivní, pozitivní přístup samozřejmě. To je vlastnost, která vás posune o míle dopředu v každé práci. Přístup je pro mě především o jedné myšlence: Soustřeďte se ve vašem životě na to, co můžete změnit a měňte to pravidelně k lepšímu. Neřešte to, co nemůže změnit. Řešte zákazníky, jak jim můžete doporučit něco skvělého, jak jim můžete vykouzlit úsměv na tváři malým překvapením. Tři otázky pro vás, pokud chcete zlepšit svůj přístup:

  • Jaký jeden konkrétní zvyk můžete začít od pondělí budovat u vás v práci a soustředit se na něj třicet dní?
  • Co můžete udělat pro to, aby o vás zákazníci říkali „wow, to bylo super“ nebo– „dal(a) si opravdu záležet“?
  • Jak se můžete k zákazníkům chovat více osobně? (Co třeba je pro začátek oslovovat v emailu jménem?)

Učení. Je skvělé, že máte za sebou roky praxe a máte vysokoškolský titul. Nebo nemáte ani jedno. Tak jako tak, potřebujete stále sledovat nové trendy. Potřebujete vědět, jak je na tom ta nejlepší konkurence v zahraničí. Nedívejte se jen na české podniky, sledujte zahraniční weby a z nich se učte. Učení souvisí s přístupem, protože možná skončilo vaše formální vzdělávání, ale vaše učení nikdy neskončilo.

  • Sledujete pravidelně zahraniční weby a čtete knížky na téma vašeho podnikání (oboru)?
  • Kdo je ve vašem oboru nejlepší a jak byste se od nich mohli učit?
  • Jak můžete pravidelně zlepšovat to, co děláte? Co třeba měsíční setkání se všemi kolegy a brainstorming session na to, jak dělat věci lépe? Co si každý týden sednou sám se sebou a hodinu věnovat tomu, jak se zlepšit v tom, co děláte?

Orientace na příležitosti. Podle mne nejsilnější myšlenka ze všech pěti bodů. Položte si prosím následující otázku (počkám): „Řešíte v práci prioritně častěji problémy, nebo příležitosti?“. Jde o to, že do stavu, ve kterém jste (pokud je dobrý) jste se dostali soustředěním na příležitosti. Řešili jste, co byste mohli udělat pro vašeho zaměstnavatele, pro potenciálního zákazníka, pro ostatní. Pak jste spadli do pracovního procesu a nejspíše řešíte dlouho jeden problém za druhým.

Změňte to. Každou poradu (nebo většinu z nich) začínejte nejdříve diskuzí nad potenciálními možnostmi rozvoje, co byste mohli zlepšit a jak byste mohli expandovat. Tuhle radu už doporučoval Peter Drucker před dvaceti lety a je stále platná. Jak se utápíme do řešení současných problémů, tak nám utíkají budoucí příležitosti. Nenechte je plavat, řešte je jako první. Příležitosti jsou totiž vaší budoucností.