"Dvě kila týdně"

Kousek od práce mám skvělou vietnamskou restauraci.

Nejen že dobře vaří, ale u kasy mají mou oblíbenou mísu se skvělými bonbony. Vždy je doplněná, bonbon pro každého.

Mají tam dokonce vedle mísy tabuli s “candy exchange rate”, tedy směnným kurzem za bonbony. Za jeden bonbon byste se měli usmát na obsluhu, za dvě bonbony udělat prsty srdíčko, za tři… vtipné, milé. Hodně lidí se tam o dost více usmívá u té kasy.

Ptal jsem se obsluhy kolik těch bonbonů se sní za týden. “Dvě kila týdně,” odpověděl mi včera pán za kasou. Kurňa, to je pěkných osm kilo za měsíc a ročně se blížíte ke sto kilo. To je spoustu dobrých bonbonů. A něco to stojí.

A je to milé malé gesto, které bychom všichni měli ve svém podnikání dělat. Miluji hotel, který má u recepce vodu s ovocem, kafe a čaj zdarma. Miluji ručně psané přání od hotelu v pokoji když mám narozeniny a vedle něj krásný dortík (mé datum narozenin přeci každý hotel ví). Miluji když jedete nějak za zákazníkem a on zarezervuje parkovací místo a dá tam ceduly s vaším jménem.

Všechny tyhle věci nestojí skoro nic a každého hosta potěší.

Jaká jsou vaše “dvě kila týdně”, tedy malé radosti, které můžete dělat vašim zákazníků (skoro) zdarma?

Těchto šest knih vám může docela změnit život

V poslední době jsem přečetl (nebo čtu) několik knih, které mohu vřele doporučit. Podívejte se na tenhle seznam a vyberte si ty, které vás budou bavit.

Knihy vám docela mohou změnit život k lepšímu. Otázka je.. jste ochotni jít do změny?

China's Economy: What Everyone Needs to Know. Hutná kniha o současné čínské ekonomice. Pokud (jako já) působíte na čínském projektu, je to pro vás povinné čtení. Čekejte fakta, statistiky.. je to pro mě výzva, protože většinou nečtu takhle odborné knihy. Skvěle se doplňuje s How Asia Works ( tu mj. doporučuje Bill Gates na jeho gatesnotes).

Superforecasting: The Art and Science of Prediction. Kniha se podle mě sice táhne jak smrad, ale i tak stojí za to. Nutil jsem se vždy do čtení, ale jsem nakonec rád, že jsem ji dnes doklepnul v metru. Naučíte se jak se dá lépe odhadovat události v budoucnu. Je to spíše rozevláté čtení, nečekejte zas tolik faktů.

The Culture Map: Decoding How People Think, Lead and Get Things Done Across Cultures. Do téhle jsem se ještě nepustil, je to jedna z knih, kterou jsem ulovil na některém evropském letišti (také prohrabujete knihkupectví při každé návštěvě letiště?). Vypadá zajímavě, ale zatím nechci soudit. Pokud pracujete napříč kulturami, určitě se bude hodit. 

The Subtle Art of Not Giving a F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life. Tahle kniha vás pobaví a ukáže vám, že můžete psát jak chcete.. pokud opravdu umíte psát. Pobaví, potěší a trochu se i člověk zamyslí nad tím, co je opravdu potřeba v životě řešit (moc toho není).

The Effective Executive: The Definitive Guide to Getting the Right Things Done. Bible efektivity a managementu. Velmi krátká, velmi čtivá. Je možné, že byste ji ještě neměli? Opakuji si ji již potřetí. Je velká šance, že ji najdete v mém batohu. 

Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative. Pokud stejně jako já potřebujete občas připomenout to, co je vlastně jasné.. tak si pak tuhle knihu určitě pořiďte. Lehké letní čtení k bazénu. A k zamyšlení. 

Líbila se vám některá kniha z výběru? Sdílejte pak tenhle článek prosím, protože tím pomůžete ostatním. Díky moc!

Potřebujete lepší design? Pozor na CRAP.

Vytváříte prezentace v PowerPointu? Děláte analýzy v Excelu? Řešíte sociální sítě jako Instagram nebo Facebook?

Pak jste designér.

O designu existují stohy knih. Vy ale potřebujete pro začátek pevné základy. Jedna z výborných knih o designu je The Non-Designer's Design Book od Robin Williams (ne ten herec). Přináší zkratku čtyř písmen, které položí základy vašemu dobrému designu:

  • Contrast (Kontrast) - Prvky, které jsou jiné, udělejte výrazně odlišné. Ve vašem designu by se mělo objevovat minimum prvků, které jsou si podobné (ale ne stejné). Co je jiné, by mělo být výrazně jiné. Co patří k sobě, by mělo být stejné (stejné barvy, stejný design, font).
  • Repetition (Opakování) - Opakujte prvky (barvy, font, tvary, grafické koncepty) napříč vaší prací. Vytváří to organizaci a posilujte jednotnost. 
  • Alignment (Zarovnání) - Nic by neměl být na stránce umístěné náhodně. Každý element má mít svoje vizuální spojení s jinými elementy. To vytváří čistý design. 
  • Proximity (Blízkost) - Prvky, které spolu souvisí, by měly být blízko sebe. Naopak odlišné prvky by měly být daleko od sebe. To organizuje informace a snižuje zmatek a vytváří jasnou strukturu. 

Jak můžete využít CRAP ve vašem designu? Pište do komentářů, těším se na ně.

PS. Víte, že jsem na Instagramu? Přijdete se mě, aby vám neunikly žádné novinky.

Chcete prezentovat z automatu?

Prezentaci můžete vytvořit dobře a pomalu, nebo špatně a rychle. Jen těžko docílíte něčeho mezi tím. U prezentace máte na výběr mezi pomalu a dobře, nebo vůbec.

Když máte doma návštěvu, můžete jim servírovat domácí bábovku s čajem. Koupená bábovka ale ušetří spoustu času - nemusíte nakupovat suroviny, nemusíte se patlat s těstem, bábovka vám určitě vypadne a nemusíte řešit, jestli bude s kakaem nebo ne.

Na druhou stranu, ruku na srdce - s kupovanou bábovkou nejspíše nikoho neohromíte. A zároveň se o vás asi bude mluvit jako o tom, který pečivo zásadně kupuje. Ne ve vyloženě špatném světle, ale bude vidět, že bábovka vám za tu lásku k návštěvě nestojí. Možná lásku dáváte jinak.

Když máte chuť na kávu, můžete si snadno skočit přes chodbu k automatu. Bude to "prostě káva", nebo jen "doplnění ranní dávky kofeinu". Rozhodně to nebude zážitek, o kterém byste někomu vyprávěli nebo zážitek, na základě něhož by vás někdo doporučil. 

Když jdete na prezentaci, rozmyslete si jednoduchou věc - chcete prezentovat s automatu, nebo si dáte tu lásku a opravdu slajdy vymazlíte? Pokud se chcete mazlit, může to být bomba. Pokud nemáte na slajdy čas, možná bude lepší jít beze slajdů, než prezentovat "z automatu". 

Budete příště prezentovat z automatu? U prezentací platí "dobře a pomalu, nebo vůbec". Ne však rychle.