Zaměřeno na odpoledne

Je jedna část dne, která je naprosto v našich rukou. A pokud se chceme v 2018 posunout kupředu, nemůžeme ji vynechat.

Odpoledne.

To, co děláte po práci, vás formuje. Buď sedíte u televize, nebo děláte něco o trochu rozumnějšího. Zde je pár tipů jak odpoledne využít lépe:

Věnujte kvalitní čas vašemu partnerovi (partnerce). Práce je důležité, ale vztahy stejně tak. Snažte se občas vymyslet nějakou společnou aktivitu i v pracovnímu týdnu (sport, kino, večeře a dalších tisíc nápadů), zkuste něco nového a občas druhého překvapte (květiny či jiný malý dárek, pomoc druhému, atd.).

Věnujte se sami sobě. Rozkrájet se ostatním, rodině nebo práci či partnerovi může vypadat jako skvělý nápad, ale nikdo vám nepostaví zlatou sochu altruisty roku. Zacvičte si, dojděte si na procházku, zajděte si sami (!) do kavárny. Prostě se věnujte sami sobě. Jóga, procházka, čtení oblíbené knížky nebo čas na váš koníček.. to vše se počítá.

Naučte se něco nového. Stačí opravdu půl hodina denně abyste se naučili něco nového. Ať už je to nový jazyk, programování, webový design nebo psaní blogu.. odpoledne je ideální čas věnovat se něčemu, co vás užitečně rozvine

Hýbejte se. Pohyb (nechci říkat přímo sport, což evokuje jen něco, za co musíte často platit a je to až příliš akční pro spoustu lidí) vám zlepší náladu a dobije energii. 

Co si vy vyberete v roce 2018? 

Kafemat není pro každého

Kavárna Kafemat v Dejvicích je jedna z mých nejoblíbenějších kaváren v Praze, stejně tak Republica Coffee kousek od Národní

Obě kavárny se vám nejspíše nebudou líbit. Ani vašim přátelům, ani vašim známým. 

Znamená to, že jsou špatné?

Vůbec ne, jen nejspíše nejsou pro vás, ani pro vaše přátele. Nemůžu vám je doporučit, jsou jen pro ty, kteří mají rádi hipster free kavárny s drahou kávou, se kterou se někdo vyloženě mazlí

Pro ty, kteří ale mají rádi hipster free kavárny, jsou to skvělé volby, nejlepší ve své kategorii. Jsou to nejlepší hipster free kavárny v Praze.

Možná váš produkt, služba nebo firma není pro každého. Nejspíše není pro každého a nejspíše nejste nejlepší napříč všemi kategoriemi.

Dost možná ale můžete být nejlepším v jednom mikro trhu, stejně jako tyhle dvě kavárny nejsou nejlepší v Praze, ale jsou nejlepšími hipster free kavárnami.

Nejste pro každého? V pořádku. Na kterém mikro trhu ale můžete být nejlepší v Praze? Nejlepší na světě?

PS. Už jste viděli nový blog Šťavnaté slajdy?

Emoce vs. fakta

Až budete navrhovat vaši další prezentaci zkuste si udělat jednoduché cvičení. Stačí k tomu lepící papírky ve dvou barvách.

Jednou barvou si označujte slajdy (jeden slajd na jeden Post-it), které nesou především fakta. Druhou barvou slajdy, které nesou především emoce. Až budete hotovi, tak se podívejte na poměr emoce vs. fakta.

Každá prezentace je unikátní a tak je potřeba si najít vlastní ideální poměr. Já se držím někde u 60-20 až 80-20 ve prospěch faktů, ale vždy držím min. 20 % emocí.

Bez emocí bude vaše prezentace nuda, protože každá prezentace je tak trochu show

Jaký je ten váš poměr?

(převzato z firemního blogu)

Tři otázky pro vaši další prezentaci

Proč vás pozvali mluvit?

Každá organizace, firma nebo skupina má nějaký důvod proč vás pozvali. Mají nějaká očekávání, mají typicky své cíle. Zeptejte se jich na to jak by vypadala prezentace, kdyby byla úspěšná. Určitě vám rádi popíšou znaky toho jak by vaše prezentace měla vypadat. Zde rozhodně platí, že dvakrát měř, jednou řež.

Jaké je jádro vaší prezentace?

Jinými slovy - pokud by si měli zapamatovat jen jednu věc - co by to bylo? Jádro prezentace určuje téma celé prezentace, podle něj snadno poznáte co má v prezentaci zůstat a co raději vynechat a zároveň vám pomůže si vyjasnit myšlenky. Pokud vám pak čas zkrátí o polovinu, vždy snadno prezentaci upravíte na místě podle jádra. Nemít jádro znamená nemít jasno.

Co mají po prezentaci udělat?

Každá prezentace má mít svůj cíl, ale daleko zajímavější je mít jasno v tom co mají vaši účastníci udělat po prezentaci. Nejnudnější prezentace je informativní - tj. že jim chcete jen něco říct. Těchto prezentací se vyhýbejte jako čert kříži. V optimálním případě má prezentace vést k nějaké akci a změně - jaké?

Jaké jsou vaše otázky pro další prezentaci?

(převzato z firemního blogu)

Chcete psát? Tady jsou mé tři tipy.

Chcete psát? Blog, knihu nebo jen tak pro sebe?

Hodně lidí s tím má problém. Prý trpí "spisovatelským blokem". Podle mě nic takového neexistuje pokud se budete držet třech pravidel psaní:

  1. Oddělte od sebe čas kdy píšete a kdy revidujete. Pokud píšete - pište. Vůbec neřešte jestli je to dobré nebo ne.
  2. Pište pravidelně. Mluvíte každý den a tak s mluvením nemáte problém. Se psaním je to stejné. Když budete psát každý den, nebude pro vás psaní vůbec těžké.
  3. Nečekejte až vás políbí múza. Když budete psát každý den v devět ráno, za pět devět bude múza klepat na dveře.

Zkuste jedno z těchto pravidel porušit a psaní pro vás bude očistec. 

Co budete psát?

O zdraví

Motto: Hodnotu zdraví zjistíte až když ho ztratíte.

Včera jsem byl za kamarádkou v nemocnici a moje myšlenky se zase vrátily zpět k mottu výše. Většina má mezi svými hodnotami zdraví, ale kdo pro něj něco dělá? Z řešení zdraví poslední dobou mi z toho vyšlo pár závěrů.

Žádné bronzové sochy. 

Můžete se v práci rozkrájet. Můžete pro vaše zákazníky udělat šéfa, pracovat přes víkend a pracovat dokud se neuženete. Je jedno, jestli budete pracovat pro jednotlivce nebo miliony. Pokud si poškodíte zdraví, budete na špatné zdraví sami. Nikdo jiný si ho od vás totiž "nevezme". Málokdo si to uvědomuje. Nikdo vám nepostaví bronzovou sochu za to jak pilně jste pracovali.

Cíl je zdraví. Hodnota je ale práce na zdraví.

Sníte o zdraví? Skvělé. Co pro něj děláte? Řešili jsme hodnoty lidí na jednom školení a doteď si pamatuji jak jeden účastník odpověděl, že zdraví pro něj není hodnota. Že pro něj hodnota je "práce na zdraví". To mě baví. Máte v hodnotách také práci na zdraví?

Nesnažte se léčit, zkuste se opravdu uzdravit.

Léčení je pro mě zobání prášků bez změny životního stylu a přístupu k životu. Nechtějte se léčit. Při každé nemoci se zeptejte sami sebe jestli není možné, že jste se k té nemoci sami nějak nedopracovali. Berte to jako čas na to zastavit se, naplánovat a promyslet další akce.

Život není sprint. Život je maraton.

Můžete šňupat koks a jet dvanáctky každý boží den. Ve třiceti ale asi zatáhnete brka a připravíte se tak o dalších padesát let případného fajnového života. Není lepší trochu zpomalit, místo pětky zařadit třeba trojku a žít v klidnějším tempu?

Za peníze si zdraví opravdu nekoupíte.

Hodně lidí to zkoušelo, také jsem to zkoušel, také jsem to potřeboval to zdraví. A hele, nic. Fakt ho nikde neprodávají, zvlášť když se dozvíte, že "pro vás nemá medicína lék". Chorob, kde medicína je schopná jen řešit důsledky a netlumit příčiny, je spoustu. Můžete mít na rukou zlaté rolexky, ale pokud vám není dobře, je to úplně jedno. 

Co můžete pro své zdraví dnes udělat? 

Jak být lepším dnes, snadno a zdarma

Děkujte.

Oslovujte ostatní křestním jménem.

Místo nashle říkejte na shledanou

Vyzdvihujte úspěchy ostatních.

Pomáhejte ostatním být lepším.

Pusťte před sebe ty, kteří mají jen pár věcí v košíku.

Pozvěte za sebou toho, kdo stojí za vámi ve frontě v kavárně.

Vezměte z kavárny jednu kafe kolegyni nebo kolegovi.

Pošlete 200 korun na charitu.

Čtěte si cestou do práce a z práce.

Děkujte nahlas.

Skládejte ostatním komplimenty. I mužům (pokud jste muž), i ženám (pokud jste žena).

Udělte jeden dobrý skutek denně.

Věnujte staré oblečení na charitu.

Šiřte dobrou náladu a optimismus.

Usmívejte se.

..

Všechno to z vás udělá o trochu lepšího člověka. Otázkou pak není co si z tohoto seznamu vyberete. Otázkou je:

co jste udělali?

 

Nezáleží co děláte. Záleží jak to prodáte.

Čím větší firma, tím tohle pravidlo lépe platí. Nezáleží na tom, co děláte. Záleží ale výrazně na tom, jak to umíte prodat.

Koukám, že je to už čtyři roky, co jsem četl článek Shit in, Shit Out. Blog Život v korporaci se chytl tak rychle, protože ty vtipy lidé znali.

Jasně, jsou obory, kde je práce hmatatelná a je za vámi vidět. Pokud ale sedíte na židli před počítačem, práce za vámi moc vidět není a jediný, kdo často zná vaši práci jste vy a ten člověk, pro kterého ji děláte. 

Naučte se se vaši práci lépe prodávat (nebo nedělejte nic, dobře to prodávejte a modlete se, aby ekonomika vydržela jak dnes). 

Dělat svou práci dobře dnes nestačí. 

Umíte se prodat?

Nedělat vůbec nic

Rád plánuji, rád přemýšlím nad budoucností a rád si dávám cíle. 

Teď by ale volný pátek a s prodlouženým víkendem je dobré vzít jiný přístup. Nedělat vůbec nic. Neplánovat, prostě žít. Dělat to, na co máte zrovna chuť. Zkusit to, co vám přijde zrovna na mysl.

Nemám žádný plán na dnešek. Ale za chvíli jdu snídat a pár nápadů už mám. Uvidím, probereme to u snídaně.

A co vy, zkusíte nedělat vůbec nic? Neplánovat vůbec nic?

Moje TOP bývalá banka

Dívám se na ocenění mé bývalé banky. "Nejlepší banka 2017. Bankovní inovátor 2017. Nejlepší životní pojišťovna 2017."

Mohl tak dál pokračovat, celkem má těch medailí pět. Jak je pak možné, že jsem z tak skvělé banky odešel?

Z banky, která mě na ztracených úrocích a poplatcích stála přes 800 korun měsíčně (tedy skoro deset tisíc za rok). Banka, kde nikdo neřešil, že po třinácti letech odcházím.. a banka, kde za SEPA transfer se platí 150 korun (!). 

Při těch sto padesáti korunách si představuji tu práci jak přehazují peníze z jedné hromady na druhou a zároveň ke každé takové platbě vyplňují tři formuláře. Ručně

V téhle nové bance mi po dvou týdnech od založení zavolali, jestli jsem se vším spokojen a jak mi mohou pomoci. Nic mi neprodávali, nic po mě nechtěli. 

Chcete medaile? Vytvořte si vlastní soutěž a dejte si sami ceny. 

Chcete mít opravdu o zákazníky zájem? Mějte zájem, naslouchejte jim, odměňujte stálé zákazníky, dejte stálým zákazníkům lepší cenu i lepší služby, mluvte se zákazníky a mějte rozumné poplatky. 

Pak budete TOP. A nebudete bývalý dodavatel, bývalá firma a prázdný marketing. 

Mějte opravdový zájem.