Být vidět vs. mít dopad

1177581_39368842 (1).jpg

Někdy možná máte pocit, že být známým znamená to samé jako být úspěšným. Počet followerů a lajků v řádů tisíců tak musí nutně zajistit reálný dopad na společnost, váš život a váš příjem.

Nemusí.

Počet followerů, lajků, odběratelů vašeho blogu a fakt, že váš obličej pozná každá druhá servírka i v třetí cenové skupině hospod na východní Ukrajině vám nemusí přinést do života nic pozitivního. Podívejte se na seznam 50ti nejbohatších Čechů dle časopisu Forbes. Mezi nimi najdete lidi, jejichž tváře jsou jen těžko dohledatelné a své soukromí si střeží jak jen to jde. 

Německý podnikatel Dieter Schwarz (majitel Schwarz-Gruppe, která vlastní Lidl a Kaufland) se ukazuje na veřejnosti tak málo, že existují jen dvě jeho fotografie, z toho jedna černobílá. Je na 23. místě nejbohatších lidí na světě. Petr Kellner je stejně neviditelný.

Popularita, otevřenost, vlastní osobní blog, vlastní YouTube kanál - to vše vám ale může přinést mnoho užitečného. Nemyslete si ale prosím, že budete hned Gary Vaynerchuk.  Ano, znají ho a sledují ho miliony na jeho YouTube, Twitteru, Instagramu atd. Otázka je, kolik takových lidí může vzniknout v ČR a kolika z nich to něco přinese.

Jak si definujete úspěch je na vás.

Chcete být slavní, internetová celebrita? Ok, řekněte si ale, k čemu vám to bude. A pokud zjistíte, že pro vás bude lepší místo toho pracovat na vlastním projektu, pracujte na něm. 

Mít úspěšný blog je otázkou týdne, pokud jste už reálně úspěšní. Málokdy ale úspěšný blog/sláva na internetu přináší reálný (business) úspěch. 

Líbil se vám článek? Budu moc rád, když se přidáte do newsletteru. Plánuji akci pro odběratele, přidáte se?

Tři části vaší produktivity v roce 2016

Podívejte se na vaši produktivitu v roce 2016 ze třech hledisek - kolik času budete investovat studiu, kolik vlastní prací a kolik času analýzou vašich dosavadních výsledků a sběrem zpětné vazby. Studium - vlastní práce - analýza dosavadní práce. To jsou tři části vaší produktivity.

Češi typicky investují méně než 1 % svých příjmů do vzdělávání. Co by se stalo, kdybyste do svého vzdělávání investovali pětkrát tolik v dalším roce? Je dost pravděpodobné, že by to pozitivně ovlivnilo váš život, vaši kariéru a ve výsledku vám pomohlo zvýšit váš příjem. Audioknihy, kurzy dalšího vzdělávání, jazyky - to vše se dá dobře zúročit. Studium je však pouze prvním pilířem vaší produktivity. Můžete přečíst všechny knížky světa, ale bude to k ničemu, pokud nebudete souběžně řešit druhý pilíř.

Druhou části vaší produktivity je samotná práce. Aplikace nových informací a vašich dovedností. Zkuste si vybrat do nového roku dva nové velké projekty, o kterých víte, že vás posunou dopředu. Mapujte kolik hodin trávíte samotnou prací a  jakou prací - jde o rutinu, nebo práci, při které se musíte hecnout, děláte něco, co jste předtím neřešili?

Třetí části je potřeba občas se zastavit a analyzovat co se vám podařilo a co ne. Stejně jako sportovci analyzují jednotlivé zápasy, i vy potřebujete občas klidný čas na to udělat krátkou revizi toho, co se povedlo. Víkend je podle mě ideálním časem udělat takovou revizi a blížící se konec roku je ideálním časem na to zrevidovat celý minulý rok 2015.

Jak tedy v roce 2016 zlepšíte vaše studium, samotou práci a analýzu výsledků práce?

Vize druhého workshopu Šťavnaté slajdy

Minulý rok v listopadu jsme uspořádali první veřejný workshop Šťavnaté slajdy. Jeden den, naplněná Pracovna na Žižkově a volná místa už nebyla dřív jak 14 dní před akcí (video z akce). Zároveň to byl experiment - dát vstupné volné. Většina mých známých si o mně myslela, že jsem blázen. Desítky hodin práce a nechat na účastnících rozhodnout se, kolik zaplatí? Šílenost. 

Ten experiment se povedl. Nicméně je čas uspořádat druhý, ještě lepší workshop. Předat to, co jsem se za další rok pořádání workshopů ve firmách, čtením knížek, prací na sobě, naučil. Předat to, co funguje, ale i upozornit na chyby, které jsem udělal.

Mou vizí je uspořádat workshop jen pro nadšence. Pro lidi, kteří jsou přihlášeni k odběru newsletteru (který posílám cca jednou za několik měsíců). Vize je neudělat akci otevřenou, ale uzavřenou, kde bude dost času věnovat se intenzivně každému z vás. Věnovat se lidem, kteří jsou pro prezentování zapáleni a jsou ochotni investovat čas a peníze, aby se něco nového naučili. 

Experiment s otevřeným vstupným už se nejspíše nebude opakovat, protože chceme (workshop opět nebudu organizovat sám) zvednou kvalitu, přinést vám materiály ke školení, udělat lepší cvičení, pozvat zajímavé hosty. 

Co můžete udělat pro to, aby se akce uskutečnila? Poprosím vás o dvě věci:

  1. Pokud máte o takovou akci zájem, zaregistrujte se k odběru newsletteru. Akce bude totiž dost možná složena jen z odběratelů. 
  2. Sdílejte tenhle příspěvek mezi vaše přátele a kolegy, pro které je prezentování důležité.

Mou ambicí je překonat kvalitou workshop studia Duarte, který jsem mohl absolvovat v Amsterdamu. 

Jdete do toho? Díky za sdílení.

Kariérní příručka pro ty, kterým ještě neoschnul titul (a další Millennials)

Seth Godin - Icarus Deception - Londýn 2013

Seth Godin - Icarus Deception - Londýn 2013

Do mojí Generace Millennials (Generace Y) se trefují různé články a to včetně Bílého domu.. Povídá se o nás, že nás motivuje práce, co nás baví (ne peníze) a lišíme se tak od našich rodičů, kteří hledali jistou práci za dobré peníze (a proto jsme často nešťastní).

O mojí generaci se toho namluví hodně. Generace rozmazlenců, zhýčkanců, lidí na hypster vlně, kterým voní spíš volný životní styl, práce na půl úvazku a povalování se v posteli do půl desáté.

Každý není takový a pokud vám ještě neoschnul titul (jako mně) a máte drive na práci, měl bych pár tipů na to, co bychom měli dělat.

Užitečnost 

Pokud by vás měli vyhodit z práce, proč by to bylo? Nejspíš proto, že nejste užiteční. Moje generace se hodně soustředí na to, co může z práce získat, co dostane a jak jí práce baví. 

Je potřeba se ale soustředit na něco úplně jiného - jak být co nejužitečnějším pro firmu, ve které pracuji (příp. si založit vlastní a s tou být co nejužitečnější zákazníkům)? Soustřeďte se na to, co můžete nabídnout, ne na to, co můžete získat.

Kontakty

Neustále opomíjená kategorie všemi sluníčkáři . Budování vztahů není super nápad jen pro to, abyste byli šťastní, ale zároveň úspěšní v práci. Můj praděda říkal, že známí jsou někdy víc, než peníze. A měl (asi) pravdu. Tom Peters, americký guru managementu, tomu říká Rolodex Power

Nejde tady podle mě vůbec o "networking". Jak se řekne tohle slovo, představím si nějakého otravného ulíznutého prodejce vysavačů v saku po dědovi jak se snaží po něčích zádech vylézt z jeho vlastní kariérní (promiňte mi ten výraz) žumpy trochu výš. Ne, nejde o to lézt někomu do zadku. Jde o to být pro někoho užitečný, zajímat se o jiné lidi a být prospěšný. Nepřehlížet kolegy, známé, lidi na akcích kam chodíte. Nestačí je rozdávat vizitky. Budujte opravdové upřímné vazby.

Malé sázky

Zkoušejte různé malé projekty (malé sázky) a uvidíte, co se z ních může vyvinout. Cal Newport používá termín "little bets" v jeho super kariérní knížce.  Steve Wozniak roky pracoval v HP a přitom ve volných chvílích spoluzakládal se Steve Jobsem Apple,  J. K. Rowling na začátku své kariéry psala po nocích v Portugalsku po tom, co během dne učila angličtinu (a dvanáct vydavatelů zavrhlo první rukopis Harryho Pottera při první snaze vydat nějakou tu knížku) a můj kamarád rozjel jeden z největších e-shopů v ČR v dané oblasti po nocích po práci.

Ne, nemusíte dát výpověď v práci ani investoval milion dolarů abyste něco zkusili. Zkuste malé projekty, udělejte malé sázky, zkuste to znovu, lépe, učte se - a nějaká sázka může vyjít.

Šetření

Tomáš Baťa ve svých Úvahách a projevech píše, že člověk by měl mnoho vydělat, rozumně vydat a až za třetí ušetřit. Mládí ať investuje, stáří ať střádá. Možná jsem ho špatně pochopil, ale přijde mi zásadní střádat už za mlada. Proč? Když je vám 20 a ušetříte každý měsíc tisíc korun, v padesáti vám to dělá 360 tisíc. 

Říká se, že na stáří se člověk připravuje celý život. Je dobré se na něj připravit i finančně. Stanovte si částku, kterou měsíčně ušetříte a tu si dejte bokem, vyjděte se zbytkem. Jednoduchá strategie jak neutratit vše za pasti na střední třídu (odkaz doporučuji!).

Ambice

Není léku proti nízkým ambicím.

Můžete si přečíst všechny články světa, ale pokud budete mířit extrémně nízko, nedá se vám snad ani přát hodně štěstí. To nejhorší co se vám může stát je mířit příliš nízko a takového cíle dosáhnout. Měli bychom být generace, co něco změní. Co posune trochu zavedené pořádky, přinese nové nápady, přinese vlastní kreativitu a iniciativu a pokud budete přinášet nápady minulého století a žádnou iniciativu nedivte se pak, že budete špatně placeni. Jak se také ukazuje, vysoké cíle motivují daleko víc než nízké cíle. 

Pravidelná revize vašeho CV

Váš životopis by se měl stát nástrojem č. 1 vašeho kariérního postupu. Vytvořte si vaše CV v co nejlepším formátu (v CZ a AJ verzi, samozřejmě) a každé tři měsíce ho revidujte.

Co jste se za ty tři měsíce naučili? Na jakých nových projektech jste se podíleli? Jaké cíle jste splnili? Vaše CV a jeho pravidelná revize je skvělým nástrojem na to, jak kontrolovat kariérní postup. Ve firmách by měly i odměny navázat na zlepšování životopisu. 

Skromnost a pokora

Nemyslím česká ohnutá záda, ztrátu páteře a nízké sebevědomí (které je pro nás typické snad víc jak bílé fusky, vysokohorská igelitka a nepromokavá bunda v nákupním centru). 

Myslím trochu soudnosti a pokory ke zkušenějším. Někdy má moje generace tendenci vidět vše, co vytvořila generace předcházející jako špatné. Stovky lidí odcházejí zklamání z neúspěšných pohovorů, protože si řekli o trojnásobek mzdy, co by měli reálně dostávat (a překvapivě tu práci nedostali). Mějte trochu pokory, pochopení. Není dobré se tvářit jako že vím vše, když je člověku 20+ (Millennial).

Zvyky

Jsme tím, co opakovaně děláme.

Někdo má za zvyk ráno strávit půl hodinu čtením užitečné knížky. Někdo ráno běhá, někdo večer pracuje na zajímavém projektu. Tak jako tak většinu dne strávíme v autopilotu. Je dobré ten autopilot občas správně nastavit. 

Zastavte si a řekněte si, jaké zvyky máte, které jsou produktivní a které ne a každý měsíc věnujete budováním nového zvyku. Za rok tak vybudujete dvanáct nových zvyků a neskutečně se posunete. Na pochopení zvyků mám tyto dva tipy (Power of Habit, Self-directed behavior). Jakému zvyku se budete věnovat tento měsíc?

Nástroje

Investuje do nejlepších nástrojů (věcí, které používáte ke své práci) jaké si můžete dovolit.

Nástroje patří mezi nejlepší investice, protože vám pomáhají v tom vytvářet nejlepší práci, jakou můžete. Ať už je to mobilní telefon, laptop, internet, tiskárna, monitor - ať už je to cokoliv, co používá pro práci alespoň jednou denně, pořiďte si to nejlepší. Ušetří vám to spoustu peněz, nervů a času. A zároveň vám to pomůže peníze vydělat. Počítač s dostatkem paměti a SSD diskem je dobrý základ.

Tyto tipy výše vám pomohou správně nastartovat vaši kariéru, dostat se v rozumném čase na dobré místo a zároveň přitom budovat cenné dovednosti. Pomohou vám být užitečnými. 

Co byste přidali? 

Tipy výše jsou mé osobní tipy na co, se vyplatí. Co byste přidali vy? Přidejte vaše vlastní tipy do komentářů. Díky! 

Hledáte životní zkratky?

Railroad

Někdy se dostaneme v životě do situace, kdy se nám objeví snazší cesta. Cesta, která vás rychleji dostane tam, kam chcete. Pokud se vám taková zkratka naskytne, nechte ji být. Proč?  

Můžete se dostat do situace, kdy je váš partner potenciálním výtahem do lepší společnosti. Úspěšná mladá manažerka, která z vás udělá někoho. Geniální podnikatel, který ze své manželky, bývalé asistentky, udělal svou pravou ruku. Ostřílený majitel fabriky, který ze svého syna udělal rovnou top manažera.  

Drahá auta, luxusní dovolená, lepší společnost. Najednou se těmto lidem otevřou nové možnosti, která se dříve nenabízely. O kterým se jim ani nesnilo. To se člověku nestává často a říká si, že je to skvělá příležitost, že nám osud v takovém případě nemohl prokázat lepší službu.

Když využijete kariérní zkratky (a vezete se  tak např. na úspěchu někoho jiného), nebudujete svou kariéru. Přestáváte být svobodný, odpovědný za svůj vlastní kariérní úspěch a tak se vám nejspíše nebude tolik dařit v budoucnu. Místo toho, abyste budovali pevné čtyři nohy, na kterých bude stát váš život, budete stát na jedné noze vašeho silného partnera. Ztráta takového partnera bude pro vás znamenat velmi bolestnou ránu. Nepřijdete totiž jen o skvělé podmínky, přijdete ale hlavně o někoho, kdo vám přinášel příležitosti na stříbrném podnosu.

Existuje spoustu životní zkratek. Rodiče vám mohou nabídnout pozici ve vaší firmě. Často se tak dříve špatně placené pozice (např. office manager) v rodinné firmě mění na top manažerskou funkci (Chief Operations Officer) a přicházejí s tím přejmenováním skvělé peníze, žádná odpovědnost, luxusní služební auto a obrovský balík pracovních benefitů. 

Tyto benefity jsou jen na povrchu. Stejně jako kariérní zkratka v podobě úspěšného partnera, i tato zkratka přejmenování funguje rychle, ale účinky netrvají dlouho. Mění se totiž jen to, co je vidět. Zkratky přinášejí změnu jen na povrchu.

Jak tedy vypadá opravdová cesta? Opravdová cesta vám umožní provést změnu uvnitř

Možná jste teď na špatně placené pozici, která zároveň obnáší spoustu práce. Každý den do sedmi sedíte v práci. Pak jdete domů, dáte si šlofíka a pak pokračujete až do noci v další práci. Možná tak večer studujete druhou vysokou, pracujete na osobním projektu nebo budujete svůj kariérní kapitál či makáte na vlastní firmě.

K tomu se snažíte šetřit a moc si tak nedopřáváte. Máte pocit, že život  tak nějak nestojí za moc. Že pořád tvrdě pracujete, něco se učíte, ale nemáte žádné skvělé auto, drahé hodinky, nemáte čas se fotit v cizině někde na pláži a leštit pak svůj instagramový účet. 

Díváte se tak možná na svoje kamarády, na spolužáky a říkáte si, jak se mají dobře. Jak jsou šťastní, jak se jim daří, jak si dovolenkují. Ptáte se jak je možné, že jsou tak šťastní i přesto, že nemají žádné slavné výsledky.

Pokud ale do toho dáváte hodiny a bojujete, pokud jste si vybrali tu těžší cestu a měníte se uvnitř, jste na správné cestě.

Zkratky neexistují. Naprostá většina těch, kteří jsou úspěšní, do své kariéry masivně investovali. Vybrali si složitější cestu, na které museli překonat různé překážky. Právě překonávání překážek jim umožnilo stát se tím, kým jsou teď.

Pokud vám někdo vyčistí cestu, zamete všechny překážky, oslabí vás, zazdí váš rozvoj.

Neberte zkratky. Vyberte si těžké cesty, protože jen ty přinášejí reálnou hodnotu. A když máte pocit, že se možná rozbrečíte, že už to nevydržíte, že ten tlak je tak velký - pak jste na správném místě. Vydržte, bude to lepší. A brzy se vám bude dařit jako nikomu.

Vydržte, potřebujeme vás.

Kdy naposledy jste byli nejslabší?

Nejpomalejší v běžeckém týmu, nejslabší programovací schopnosti na projektu, nejvyšší handicap v partě golfistů?

Být nejslabším je nepříjemné, ale nejvíc porostete. Připadáte si možná hrozně, když doběhnete jako poslední, musíte trávit dlouhé noci v práci, když vaše zkušenější kolegové jsou stále doma a vy je musíte takhle nocovkami dohánět. Přijdete si, jako že prohráváte.

Přitom je to přesně situace, kde byste měli být pravidelně. Ne možná úplně nejslabším článkem, ale pokud jste stále nejsilnější, nejvíce zkušení ve vašem okolí a nemusíte se pravidelně hecnout, abyste dohnali ostatní, tak vůbec nerostete. 

Ráno jsem byl běhat s partou kamarádů. Jsem vždycky nejslabší, pozadu a asi brzdím celou skupinu. Pomáhá mi to ale překonat sám sebe, dostat se z pohodlí a zlepšit se.

Pokud máte pravidelně pocit, že prohráváte, možná máte největší naději na to brzy uspět. Je to jen pocit. Úspěch (ani prohra) nedefinuje to, jací jste. Vy definujete sami sebe. Pokud rostete, buďte klidně poslední, tím se bude (možná) nejvíce učit.

11 odkazů, které navždy změní způsob, jakým prezentujete

Prostudujte si následujících 11 odkazů, které vám pomohou stát se lepšími řečníky. Vybral jsem odkazy, které považuji za ty nejkvalitnější a dají vám know-how, které je v České republice poměrně vzácné. Naučíte se prezentovat efektivně data, nenudit svoje publikum a vytvářet prezentace, které si lidé zapamatují.

No excuse for boring an audience: Advice on giving technical presentations

Garr Reynolds píše jeden z nejlepších blogů o prezentacích vůbec. V příspěvku níže dává tipy na to jak vytvářet efektivní prezentace.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2013/05/no_excuse_for_t.html

Nine steps to PowerPoint magic

Seth Godin je považován za jednoho z nejlepších řečníků na témata týkající se marketingu, businessu a podnikání. V příspěvku na jeho blogu níže se dozvíte devět kroků, které doporučuje k tomu, abychom nevytvářeli nudné prezentace.

Odkaz: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/10/nine-steps-to-p.html

Really bad powerpoint (and how to avoid it)

Seth Godin napsal na téma PowerPoint celý ebook, který vřele doporučuje. Vyhnete se vytváření slajdumentů (neefektivní kombinace slajdu a dokumentu) a naučíte se jak vytvářet prezentace, které lidé zaujmout.

Odkaz: http://www.sethgodin.com/freeprize/reallybad-1.pdf

Duarte – Resonate (Multi-touch book)

Duarte je studio v Sillicon Valley, které vytváří jedny z nejlepších prezentací vůbec. Nancy Duarte, ředitelka této firmy, napsala knihu Resonate, kterou studio Duarte nakonec uvolnilo zdarma na odkazu níže. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.duarte.com/book/resonate-multi-touch-book/

“Slideuments“ and the catch-22 for conference speakers

Někdy je potřeba prezentovat na konferenci. Někdy ani sami pořadatelé neví, jak efektivně prezentovat se slajdy. Jak se vyhnout nudným prezentacím na konferencích se dozvíte na odkazu níže.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2006/04/slideuments_and.html

How to prepare: checklist for great talks

Prezentace obsahuje spoustu momentů, kdy můžete na něco zapomenout. Scott Berkun (autor, řečník a bývalý manažer společnosti Microsoft) vytvořil přehledný kontrolní seznam (checklist) pro prezentace, který si můžete stáhnout na odkazu níže. Díky němu už na nic v prezentaci nezapomenete.

Odkaz: http://scottberkun.com/2011/speakers-checklist/

Workshop Šťavnaté slajdy

Doporučování sama sebe je vždy ošemetné. Možná by vás ale zajímaly ale vlastní tipy na prezentování, možná byste chtěli vědět, co doporučuji účastníkům mých školení. Tak jako tak se vám bude hodit sestřih školení, které proběhlo v listopadu 2014 v Praze. Neváhejte, video na odkazu níže.

Odkaz: https://youtu.be/t_o4qUJ9mug

Perceptual Edge Graph Design IQ Test

Krátký test grafického cítění níže vám ukáže cestu jak se vyhnout nepřehledným tabulkám a grafům. I poutavou formou se člověk může vzdělávat. Zkuste si tedy otestovat, jak jste na tom s grafickým cítěním právě vy.

Odkaz: https://www.perceptualedge.com/files/GraphDesignIQ.html

Making Your Presentation Stick: Chip Heath & Dan Heath

Prezentace může být efektní, ale pokud si lidé nic nezapamatují, byla to pro ně ztráta času. Některé věci (např. přísloví) si pamatujeme lépe než jiné. Ukazuje se, že zapamatovatelné informace mají svá specifika. Jaká? Podívejte se na odkaz níže.

Odkaz:http://www.presensatie.nl/wp-content/uploads/2014/08/mts-making-presentations-that-stick.pdf

Brain Rules: What all presenters need to know

John Medina se zabývá tím, jakým způsobem funguje náš mozek a napsal na to krásnou knihu Brain Rules (v češtině vyšla pod názvem Pravidla mozku). Garr Reynolds z této knihy vzal nejdůležitější body a vytvořil z nich jednoduchou prezentaci pravidel, které by každé prezentující měl znát. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.slideshare.net/garr/brain-rules-for-presenters

TEDxTokyo: Garr Reynolds – Lessons from the Bamboo

Prezentace Garr Reynoldse Lessons from the Bamboo vám pomůže podívat se na slajdy jiným pohledem. Garr Reynolds píše nejúspěšnější knížky o prezentacích a jeho tvorba je hodně ovlivněna tím, že sám žije v Japonsku. Naučí vás vytvářet jednoduché prezentace (s kapkou Zenu).

Odkaz: https://youtu.be/9g8T8MsFIp0

Další knížka o...? Nečtěte.

Pokud má někdo hodně knížek na jedno téma, jsou dvě možnosti - buď je kovaný odborník, nebo o daném tématu jenom čte, ale čte raději, než něco dělá.

Možná ty lidi znáte. Mají dokonale nastudovanou výživu (ale sami mají nadváhu a kouří), znají každý trik jak měnit svoje zvyky (sami mají problém vůbec přijít včas) a jsou vždy připraveni přijít s nějakou dobrou radou, jak vylepšit vaši prezentaci (přitom těžko řeknou jednu větu souvisle).

Nemá cenu si kupovat další knížku o nějakém tématu, pokud nevyužíváte tipy z knihy předchozí. Je to ztráta času, peněz a energie. Čtením nezhubnete, nezbohatnete ani nezlepšíte svoje prezentační dovednosti.

Další knížka o...? Řeknete tomu nutkání ne. Raději skutky. Jsou více než (přečtená) slova.

Tím že něco uděláte, něco změníte. 

Nastavení očekávání

"The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark." – Michelangelo

Ukazuje se, že do jisté míry fungujeme podobně jako termostat. Čas od času je proto dobré si zkontrolovat vaše vnitřní nastavení. 

Termostat udržuje stálou teplotu. Pokud teplota klesne pod nastavenou hranici, zapne se topení. Podobně funguje naše chování - pokud nedosahujeme stanovených cílů, upravujeme svoje chování a motivuje nás to k většímu výkonu, abychom cíle dosáhli. Mohou nastat tak různé varianty. Zkuste se nad nimi zamyslet a definovat si, kde jste právě teď.

Situace první - nemáte stanovené cíle. Pak není jasné podle čeho byste měli své chování upravit a k jakým hodnotám (úspěchu, zdraví, peněz, ...) se chcete dostat. Řešení - nastavte si cíle. Cíle zvyšují naši motivaci a lidé s jasně stanovenými cíli dosahují lepších výsledků

Situace druhá - nemáte zpětnou vazbu. Možná už máte jasně stanovené cíle, ale nevíte jak se vám daří. Chcete zhubnout, ale nevíte, kolik toho sníte a jak moc cvičíte. Řešení - začnete si vést záznamy a revidujte váš pokrok na denní/týdenní bázi. Sledování pokroku na vašich cíle je zásadní ingrediencí pro efektivní dosahování cílů.

Situace třetí - máte nastavené cíle extrémně nízko. Tohle je podle mě častá, bezpečná volba. Člověk si zvolí nízký cíl, o kterém si je jistý, že ho dosáhne. Mottem je pak, že slibem nezarmoutíš. Zkuste se přeci jen trochu hecnout a stanovit si jeden ambiciózní cíl pro tento rok.

Kde právě jste? Jak máte nastavený váš termostat? Zrevidujte a upravte podle toho vaše cíle. 

Dnešek – jediný den, který má smysl

Většina lidí je nešťastných z toho, že se dívají do minulosti se zármutkem a do budoucnosti se strachem, místo toho, aby řešili dnešek – jediný den, který doopravdy mohou změnit.

Možná se těšíte na něco, co přijde za několik dní/týdnů. Možná máte obavu z toho, co bude. Možná vás mrzí to, co se stalo. Zkuste nechat tyhle myšlenky plavat, dokud vás plně neopustí a začněte se soustředit na jediný den, kterým můžete změnit svůj život.

Tomáš Baťa říkal, že den má 86 400 vteřin. Je jen na vás, jak každou vteřinu využijete. Dnešek bude formovat váš zítřek. Pokud se vám dnes podaří udělat svou práci a být šťastným, nejspíše se vám bude dařit i zítra.

Pro mne to znamená především dvě věci. Cokoliv, co chci dělat, začínám ten den, kdy se pro to rozhodnu. Začal jsem tak běhat, více číst knížky, začal jsem se učit němčinu, po nocích studovat design, programování, marketing a další obory, které mě baví.

Má to druhou stranu, a to rozhodnout se, že něco dělat nebudete. Že prostě nezhubnete, nebudete umět další jazyk nebo nebudete víc číst. Nedá se stihnout vše a je dobré se rozhodnout vědomě pro to, co dělat nebudete.

Co dnes začnete dělat, co dělat nebudete? Začnete dnes, protože na jiných dnech nezáleží.