Jak vám projevení zájmu může v prezentacích pomoci

Jedna z věcí, která vám pomůže mít lepší prezentace je projevit zájem o vaše posluchače.

Týden před začátkem rozešlete účastníkům dotazník, kam mohou napsat o co by měli při prezentaci největší zájem, jaké mají cíle, jaké problémy řeší a co by si chtěli odnést. Podle výstupu koncipujte vaše vystoupení.

Pokud je akce delší, řešte dobré občerstvení a příjemné místo. Jasně, lidé si vás jdou poslechnout, ale pokud k tomu budou mít super kafe a super jídlo v příjemném prostředí, tak se jim poslouchat bude o stopro lépe.

Přijďte na akci o trochu dříve a vše si rychle připravte. Jak budou přicházet první účastníci tak se s nimi dejte do řeči. Zkuste prolomit první ledy, navázat kontakt a a nechte je mluvit o sobě. Ukážete, že jste v klidu, připraveni a zároveň vám o publikum opravdu jde. 

Prezentaci rozbijte do malých částí po cca deseti minutách. Po každé části změňte flow - dejte krátké video, vypněte slajdy a řekněte krátký příběh nebo něco ukažte.. lidé vydrží se dobře soustředit deset minut, pak soustředění výrazně klesá. 

Na konci si připravte nějaký bonus - handout, odkaz na zajímavé video nebo třeba malý dárek pro vítěze nějaké soutěže co si vymyslíte. Ukážete, že máte pro ostatní ještě něco extra.

Hledáte další tipy k prezentacím? Podívejte jak uspořádat školení, kupte si jednu z těchto knih nebo si přečtěte dalších pár tipů k prezentacím

Líbil se vám tenhle článek? Sdílejte ho, pomůžete tak dalším.

[Rozhovor] Petra Boušková: Umění technických prezentací

Petra Boušková je profesionál v oboru testování elektronických řídících jednotek v automobilovém průmyslu. Zároveň je ale členkou klubu Toastmasters, vystoupila také jako jeden z hlavních řečníků na konferenci softwarového testování HUSTEF 2016 v Maďarsku.

V našem rozhovoru vám dá tipy na to jak se postavit velmi technickým prezentacím. 

Líbil se Vám rozhovor a chtěli byste další? Sdílejte ho.. podpoříte tak tvorbu dalších užitečných videí.

[Rozhovor] Jaroslav Homolka: Jak prezentovat jako predátor

[SPECIÁL] Na tipy k prezentování jsem se tentokrát zeptal trenéra rozvoje osobností PREDATORCODE, sparring partnera a kouče Jaroslava Homolky. Jaroslav Homolka má více jak 20 let zkušeností s prezentováním. 
(V komentářích pod videem najdete odkazy na zmiňované tipy)

Síla rukou psaného vzkazu - co vás může 5* hotel naučit o službách

Na trhu se nejvíce platí těm, kteří dokáží být buďto levní, nebo skvělí. Pro ostatní není místo. Najít nejlepší restauraci v okolí je prací na tři kliknutí, nejlepší hotel v Londýně na čtyři. V době kdy snadno najdeme to nejlepší pro nás (nemusí být nutně to nejdražší) je nejtěžší pozicí na trhu průměr - být průměrně drahý s průměrnými službami. Lidé v případě průměru pak volí často tu možnost nejlevnější, nebo nezvolí nic.

Jak je možné, že 5* hotely účtují pětkrát i desetkrát za noc tolik co levnější hotely? Samozřejmě, prestiž je jedna věc. Lidé rádi platí za pocit výjimečnosti. Chtějí vypadat výjimečně ale chtějí se tak i cítit. A to dobrý 5* hotel umí opravdu dobře. Umí ale i něco dalšího.

V hotelu The Temple House (nejlepší hotel v Chengdu, hlavním městě provincie Sichuan v Číně, kterou znáte nejspíše jako rodiště pálivých jídel alá "hovězí po sečuánsku") vám rádi napíší ručně psané přání s krabičkou makronek když máte narozeniny. 

Jsme ochotni platit tisíce za to, aby nám někdo ukázal trochu lidskosti? Ano, jsme.

"Náš zákazník, náš pán" už dávno neplatí a často hraje hlavní roli cena. Za kolik, ptají se vás? Pokud ale nechcete hrát tuhle ohranou hru a vykouzlit také občas někomu úsměv na tváři, nemusí vás to stát ani hodně peněz, ani hodně práce.

Bude vás to ale stát hodně psychické práce. Napsat někomu ručně psaný vzkaz totiž není to, co bychom dělali běžně a rádi a proto se za to dobře platí. Za malé projevení lidskosti jsou lidé ochotni hodně zaplatit.

Co může být tím ručně psaným vzkazem ve vašem podnikání či práci? Jakou malou věcí můžete mile překvapit své zákazníky a kolegy? Pokud máte dobrý nápad, podělte se s ostatními v komentářích. 

Váš strach miluje brainstorming

stavnate-slajdy-post-it-lepici-papirky-brainstorming

Strach miluje brainstorming, protože brainstorming vypadá jako produktivně strávený čas, který je ale bezpečný. Po brainstormingu se totiž často vůbec nic nestane.

Libovolná akce pro začínající podnikatele, mladé talenty nebo stážisty obsahuje brainstorming jako první krok k tvorbě určitého projektu, který pak mají účastníci akce prezentovat. To je pro náš strach ideální situace. Vytváříte spoustu nápadů, něco z toho vyberete a pak prezentujete v prostředí, které se od toho tržního liší diametrálně

V reálném světe totiž musíte dělat něco, co strach nahání většině a to je prodej. Strach se pak tomu chce vyhnout jak jen to jde a není divu, že rozvojové programy mají takovou účast. Můžete tam půl dne brainstormovat a nula dne prodávat.

Prodávat limonádu na ulici vás pak často o podnikání naučí víc, než celý den s nápady. Jaká je tedy alternativa k brainstormingu? Jít a udělat přesně to, čeho se bojíte. A o čem někde vnitřně víte, že by to nejspíše fungovalo. Jak to poznat? Protože byste to své kamarádce ve stejné situaci také doporučili udělat. 

Šťavnaté slajdy #15: Jak vzbudit zájem

Jednu otázku dostávám znovu a znovu a to je: "Jak mám vzbudit zájem mých posluchačů?" Přijdete na prezentaci, začnete a do pár minut už ostatní vyřizují e-maily a nedávají na vás vůbec pozor. Co s tím?

Podívejte se na nové video ze série Šťavnaté slajdy. A také na článek Proč jsou vaše slajdy jak prášky na spaní. A nejspíše budete mít pak s pozorností daleko méně problémů než dříve.

Podívejte se na nové video Šťavnaté slajdy #14: Prokletí vědění

Mluvíte tak, že vám ostatní nerozumí? Trpíte v prezentacích na obecné fráze a těžko se vcítíte do začátečníků ve vašem tématu? Pak vám pomůže nové video Šťavnaté slajdy, tentokrát na téma Prokletí vědění (Curse of Knowledge):

Jak uspořádat školení? Poučte se z našich chyb

Mám za sebou více jak 60 celodenních školení v různých firmách. Pokud chcete jedno takové školení uspořádat, stojí za tím hodně práce. A chyby jsou drahé. Pozvete lidi, jsou tam celý den, a když se něco nepodaří, nemáte možnost to vrátit zpět. Zároveň, pokud školení bylo samo o sobě ztrátou času a bylo na něm např. 20 lidí, máte tak dvacet člověkodní vyhozených oknem. Au.

Rád chodím na školení jako účastník. Na jednom jsem byl zrovna minulý týden. Nejen, že si ho můžu sám vychutnat bez té práce, ale zároveň se naučím něco nového a může mě to v lecčem inspirovat.

Přitom podle mě „školení“ vnímá spoustu lidí něco jako nutné zlo, nebo jako vyhozené peníze. Na co si dát tedy pozor a jak uspořádat školení, které opravdu stojí za to?

Mějte nejprve v hlavě jasný výstup. Co budou umět účastníci, až odejdou z vašeho školení? Tím začněte, jasně to písemně formulujte. „Inspirovat“ je k ničemu, to opravdu nestačí. Co budou umět nového?

V čem se odlišíte oproti knize, online kurzu? Školení je tak asi 50x dražší než kniha. Přitom vám kniha může docela dobře změnit život. V čem se odlišíte? Na internetu je milion článků zdarma. Proč by někdo měl tedy za vaše školení platit?

Můžete to udělat zážitkově? Na tomhle jsme si ze začátku lámali zuby. Za mne by školení mělo mít min. 80 % různých aktivit. A ty je potřeba střídat. Pokud to můžete udělat opravdu zážitkově, tak je to ideální. Kdo by nechtěl jet třeba na takovýto fototábor? Nedivím se, že mají stále plno.

Střídejte různé aktivity. Zase, na tomhle jsme dříve málo pracovali. Střídejte kolik jen aktivit vás napadne, protože plně se dokážeme soustředit jen asi deset minut.

Dejte něco zdarma. Jídlo a pití minimálně. Lidé milují pití a jídlo zdarma. Opravdu, dobře se najíst a dobré kafe zdarma, to už je pro spoustu lidí dobrým tahákem. Možná to zní primitivně, ale plný žaludek je první slušný výsledek, co vaše školení může mít. Na naprosté většině obyčejných školeních je opravdu špatné jídlo (nebo žádné) a nepitelná káva z automatu (nebo žádná).

Začněte přemýšlet jako pětihvězdičkový hotel. Proč spoustu lidí platí za drahé hotely, když se stejně dobře mohou vyspat v hostelu? To je otázka, kterou si kladu před každým školením. Za mne to je o drobnostech. Že v první řadě bude vše očekávatelně fungovat. Za druhé, že jste schopni reagovat na problémy rychle a jasně. A za třetí, že dáváte osobní přístup. Ať už je to ručně napsaná kartička na stole ve vašem hotelu, nebo recepční, který si dal tu práci vám ukázat, kde je posilovna a jak se používá který stroj. Nebo barman, co si pamatuje váš oblíbený drink. Školení není hostel, školení je cenově na úrovni právě 5* hotelu. Začněte tedy tak přemýšlet.

Tyhle tipy vám pomohou dotáhnout školení do zdárného konce. A pokud vás zajímají další tipy, podívejte se třeba na poslední video Šťavnaté slajdy.

Šťavnaté slajdy #12: Korporátní mluva, management speak, buzzwords

Proaktivita, integrované cloudové řešení na katování kostů, dývlopmenty, aktivizace lidského potenciálu.

Jedou buzzwords kanóny naplno? Pokud máte touhu dát do vaší prezentace některé z nicneříkajících fázi, zastavte se. Dejte si kafe a podívejte se na naše nové video Šťavnaté slajdy, tentokrát právě na téma korporátní mluva alá management speak. 

A my vám budeme zase rozumět.

Corporate B.S. Generator jako bonus, mrkněte, je s tím docela sranda.