Chuť kávy ovlivňuje image a slova baristy

Bavil jsem se nedávno s jedním baristou v mé oblíbené kavárně a zaujala mě jedna informace - chuť kávy podle něj ovlivňuje to jakým způsobem kávu prodává, jak ho zákazník vnímá jako profesionála a do jaké míry mu zákazník věří.

Pokud ho prý zákazník vnímá jako profesionála, který mu pravidelně dělá skvělou kávu, bude skoro vždy spokojen.

Pokud prý o kávě dobře mluví a dodá tomu správný příběh, chuť se bude podle jeho slov měnit spolu s příběhem.

Pokud mu prý zákazník věří, bude daleko spokojenější i s kávou, která se zrovna nemusela povést.

Tohle musíme používat i jinde, než v kavárnách. Zajímá mě jak to můžete použít ve svém životě? Jak můžete příběh, tím co vyzařujete ovlivnit kvalitu vašich služeb?

A jak vám zákazník může více věřit? Placebo? Možná. Ale funguje to.

Poslouchat dnes na slovo je ta nejhorší kariérní strategie

Dřív stačilo poslouchat v práci na slovo. Plnit rozkazy šéfa a vy jste měli jistou mzdu, zajištěnou budoucnost a klid v hlavě.

Dnes je to ta nejhorší možná kariérní strategie.

Když jdu centrem Prahy, každou chvíli okolo mě proletí nějaký kurýr - Wolt, Dámejídlo, Uber Eats.. vyberte si. Polidštění roboti jezdí po městě za minimální mzdu a ten, kdo na celém systému vydělává, jsou tvůrci těchto systémů. Nejsou to ani tak restaurace a už vůbec ne kurýři. Přitom oni plní každou zakázku na slovo přesně nebo se o to minimálně snaží.

Jsou vlastně roboti. A pokud máte pocit, že když budete dělat vše co se vám řekne, tak se pak nedivte, že nemusíte přežít další reorganizaci.

Co tedy dělat? Jak radí Tom Peters, měli bychom se chovat jako kdybychom byli nezávislý kontraktoři. Tedy pracovat na sobě, dodávat jasné výsledky a být kreativní v tom jakými cestami se dostaneme k výsledku. A zároveň se chovat tak jako kdybychom právě dostali výpověď. To zapojí váš mozek na sto procent.

Zapomeňte na loajalitu k rozkazům. Buďte loajální k vaším dovednostem, k tomu jak se zlepšujete a mějte vlastní strategii na to jak dosahovat výsledků.

Nebuďte robot.

PS. Slyšeli jste už nový podcast Šťavnaté slajdy, který jsem rozjel? Pokud ne, mrkněte na něj. Můžete si ho zároveň pustit v Google Podcasts, Spotify, Pocket Casts a dalších platformách.

Cena řeší hodně

Tuhle radu jsem dostal nedávno.

Nechce se vám do nějaké práce pro konkrétního zákazníka? Víte, že to možná bude těžké, ne úplně perspektivní nebo to prostě bude pain-in-the-ass? Nastavte cenu opravdu vysoko, Klidně na dvou, třínásobek běžné taxy.

Když nekývnou, jste v pohodě, stejně jste chtěli, ať odmítnou. Když budou souhlasit, máte zaplacené i bolestné.

Neodmítejte hned, zkuste nastavit nejdříve vysokou cenu. Pak můžete jen vyhrát.

Cena řeší hodně, i blbé zakázky.

(díky Honzo za tuhle radu)

"Je to jenom gauč!"

V jedné ze scén mého oblíbeného filmu Americká krása (American Beauty) svádí Lester Burnham (Kevin Spacey) svou manželku Carolyn (Annette Bening) u nich doma na gauči. Drží ale v ruce láhev piva a to se jeho ženě nelíbí. Což velmi rychle ukončí jejich erotickou chvíli. Tady je:

Tahle scéna se mi stále drží někde vzadu v hlavě. Říkáte si - jsou to jenom věcí! Ale kolikrát jste dali větší důležitost věcem, než lidem? Někdo má tak rád své auto, že v něm nemůžete jíst, pít a ideálně byste se v něm měli i přezouvat.

Prosím, jsou to jen věci. Bez lidí není nic důležité.

Co si tedy odnést? Dávejte lidi na první místo, ne věci.

1 trik, jak hned zlepšit vaše prezentace

Kdy naposledy vám vadilo, že porada skončila o pět minut dříve? Nikomu, nikdy.

Proč tedy v prezentacích neustále přetahujeme? Většina prezentací, na kterých jsme je moc dlouhá, ne moc krátká. Tady je můj jednoduchý tip pokud chcete vaše prezentace hned zlepšit:

Poslední část nechte otázkách a odpovědím (Q&A). To je část, na kterou se všichni těší.

Pokud máte hodinu, mluvte max. 35 minut a zbytek si nechte na otázky a odpovědi. Ty klidně patnáct minut za berou a budete tak končit ještě o deset minut dříve - ideální setup. Neprofesionální řečník skončí za 55 minut a nemá dostatečný prostor pro to končit včas a věnovat se otázkám.

Dnešní tip? Končete otázkami a odpověďmi a končete dříve. Všichni budou rádi.

Další tipy najdete na firemním blogu Šťavnaté slajdy, např. v posledním článku 3 prezentace, které z vás udělají profesionálního řečníka.

Kde se berou dobré nápady?

Každé ráno v devět hodin u fotoaparátu, počítače, v ordinaci.

Profesionál nečeká na inspiraci. Múza profesionálku totiž vítá každé ráno přesně jak přichází pravidelně do práce.

To je rozdíl mezi amatérem a profesionálem. Amatér pracuje když se mu chce, profesionál(ka) přichází do práce pravidelně a tak i múza.

Jak vydělat víc? Část Živnostník.

Nastavte co nejvyšší ceny můžete.

Je nějaká jiná cesta vydělat víc, když jste živnostník a nemůžete se naklonovat? Těžko. Můžete snižovat náklady, ale nejste Makro. Nízkou cenou a nízkými náklady nemáte šanci vydělat výrazně víc.

Proto jedna kremrole u cukráře Skály stojí okolo 70 Kč. Kdyby je prodával za třicet korun, nezaplatí tím ani nájem v centru Prahy.

Co to přirozeně znamená? Že musíte být nejlepší v oboru (v top 5 % stačí).

Zvyšte ceny, buďte lepší. Takhle jednoduchý.

Jak se cukrář Skála prosadil se svými kremrolemi na pražském nebi cukrařiny?

Jeho kremrole jsou úplně jiné.

Viděli jste někdy už kremroli posypanou oříšky, kremroli plněnou pomerančovým či rybízovým krémem nebo kremroli polévanou čokoládou?

Nic z toho jsem nikdy neviděl dokud jsem nebyl u cukráře Skály v Dlouhé a nekoupil si jeho kremrole. Ptal jsem se slečny, která tam kremrole vyrábí. Také prý do té doby než tam začali pracovat neviděla nikdy kremroli s pomerančovou náplní.

Klasická kremrole je nudná. Nikdo nemluví o kremrolích.

Kremrole posypaná jahodami s náplní s příchutí slaného karamelu? O tom se mluví.

Jaká je vaše práce? Děláte něco výjimečného, nebo se jen snažíte vyrábět další a další nudné kremrole rychleji a levněji?