"Já jen vydávám zboží" - o tom co je a co není vaše práce

Vaše práce není jen to, co máte v popisu vaší pracovní pozice. Vaší prací je rozhodnout, co dělat a a kdy a dělat tohle rozhodnutí každý večer, každé ráno. Vaší prací je vše, co vede ke spokojenému zákazníkovi a skvělým službám nehledě na to co máte v popisu práce.

Potřeboval jsem vyměnit pásek u hodinek a tak jsem vyrazil po práci do nedalekého hodinářství. Se mnou tam byli další dva zákazníci a čekali na výdej zboží. Jedna z nich (starší paní) měla v tomhle obchodě asi smůlu, byla tam už popáté. Jednou spletli objednávku, jednou vrátili hodinky v opravě, co zase nešly. Tentokrát už šly, ale byl poškozený pásek. Paní už to nevydržela a začala řvát na celý personál a stěžovat si na všechny od majitele po uklízečku. Zajímavá na to byla reakce obsluhy.

"Já se moc omlouvám, ale já tu jen vydávám zboží. Opravy pro nás dělá externí firma.", odpověděl obsluhující mladík. A otočil vše, co se člověk může naučit o práci ve službách naruby. Ne, jeho práce není vydávání hodinek, jeho práce není vyndání zboží z regálu, předvedení zákazníkovi a vrácení zboží na identické místo. Jeho práce (mimo jiné) je:

  • Dávání dobrých rad zákazníkům, které hodinky by je mohli zajímat.
  • Přicházet s nápady jak lépe prezentovat hodinky.
  • Učit mladší kolegy jak efektivněji prodávat.
  • Blogovat o novinkách v obchodě a komunikovat s potenciálními zákazníky na sociálních sítích a fórech fanoušků hodinek.
  • Nabízet doplňující služby k nově koupeným hodinkám.
  • Zajištění skvělého servisu, i když se vše nepovede tak, jak má.
  • Nabídnutí slevy, servisu hodinek zdarma, dárku zdarma, když obchod něco pokazí.
  • Šetřit maximálně zákazníkův čas.

Představte si, že jste fanda hodinek, píšete si o hodinkách na fóru s dalšími fanoušky a hledáte jeden starý kousek a najednou vám napíše člověk z právě téhle prodejny, dodá kompletní popis hodinek i s fotkami a nabídne prohlídku zdarma. 

Záleží na tom, jak svou práci definujete. Pokud jako "výdej zboží", bude jen s malou pravděpodobností výjimečná. Pokud si řeknete, že vaší prací jsou "skvělé služby nehledě na vaši pozici", máte daleko větší šance.