Proč je tak těžké vytvořit dobrou prezentaci?

Protože nám dává příliš velkou svobodu, na kterou nejsme zvyklí. Vede nás k iniciativě, která je v nás potlačována. Nabádá nás ke kreativitě, kterou roky nikdo ve školách neocenil. Vyžaduje kreativitu a odvahu, které se často vyhýbáme, protože znamená zbytečné riziko.

Možná jsem příliš kritický, ale dlouho jsem přemýšlel nad tím, proč se často velké, ale i malé firmy rádi drží striktně nastavených firemních šablon. Proč se málokdo snaží těmto často špatným designérským výtvorům vzbouřit. 

Protože se jednoduše bojíme.

Bojíme se převzít iniciativu. Jít a říct, že ty šablony nestojí za nic a je potřeba je vyměnit nebo rovnou zahodit. Bojíme se svobody, protože nemít žádnou šablonu v PowerPointu by znamenalo, že najednou musíme znát alespoň základy dobrého designu, jinak to bude katastrofa. Svoboda v prezentaci bez šablony je obrovská – vy sami určuje barvy prvků a textu, kde budete mít jaký obrázek a co zdůrazníte a co naopak potlačíte v prezentaci. A lidé se vám mohou smát, když to špatně dopadne. Prezentace pro nás není vůbec přirozená, protože školy nás vedou k poslouchání, ne k iniciativě.

Ve škole se roky učíte potichu sedět na jednom místě 45 minut, potom až 90 minut. Základem úspěchu je umět přesně splnit zadání v testu. Kdo se zadání vyhne nebo se ho pokusí obejít, bude potrestán.

V prezentaci je to ale jinak.

Možná máte stanové téma, možná ani to ne. Možná kompletní obsah prezentace stanovujete vy sami a není tu poprvé nikdo, kdo by vám říkal, co máte dělat. A sakra, žádné detailní zadání, které můžete následovat. Je to najednou na vás.

Prvním krokem k dobré prezentaci je to, že se sami začnete rozhodovat, jak prezentace bude vypadat a budete bojovat za to, aby byla kvalitní. Aby byl buďto dobrý template, nebo žádný nebyl. Žádný template je nejlepší, stačí vám hájit firemní barvy, na začátku využít logo a zbytek je na vás. Pokud to špatně dopadne, získáte tím zkušenosti

Ale to, že jste tímto krokem získali odvahu, je daleko cennější. Jděte, a kopněte do té bedny.

Workshop Šťavnaté slajdy - video

Zajímá vás, jak probíhají workshopy, které pořádáme?

Mrkněte na sestřih z workshopu Šťavnaté slajdy, který jsme pořádali 29. 11. 2014 v coworkingovém centru Pracovna v Praze. Díky za sdílení!

Update: Kompletní video z akce je venku! Video nabité všemi tipy, které na workshopu zazněly a rozhovory s účastníky k tomu si prohlédněte na Youtube níže.


Pokud máte prezentaci tak buďte užiteční

Častým problémem špatných prezentací je to, že nejsou pro posluchače užitečné. Pokud nemáte pro účastníci něco užitečného, proč jste vlastně přišli?

Můžete argumentovat, že prezentace Applu nejsou užitečné. Ano, ale to je typ prezentace, který dělá 0,000000001% z nás. Většina z nás prezentuje ve firmách, na menších konferencích nebo prezentuje týmu, zákazníkům, menším skupinám. A tam se hodí být opravdu užitečným.

Pokud v prezentaci přinesete odpovědi na konkrétní dotazy, na konkrétní problémy, pak vás lidé budou milovat. Pokud přijdete s obecnými poučkami a radami typu "zamyslete se lépe nad vaší marketingovou kampaní", tak budete rádi, pokud vám zaplatí lístek na metro. A už vás nejspíše nepozvou znovu.

Buďte v prezentaci konkrétní a užiteční. Pokud někdo nebude na vaší prezentaci, přijde o něco cenného? Pokud ne, zahoďte celý návrh a začněte znovu. Nebo si dejte týden dovolené.

Workshop Šťavnaté slajdy - chcete mít v prezentacích jasno?

stavnate-slajdy-workshop-pozvanka.jpg

Chcete mít v prezentacích jasno?

Rád bych vás pozval na workshop Šťavnaté slajdy 29. 11. 2014 v Praze. Půjde o celodenní workshop přípravy prezentace, speciálním hostem bude Miroslav Čepický (ředitel Korporátní komunikace ve Vodafone ČR, kouč proškolený pod Radvanem Bahbouhem, QED Group), který představí nástroje z koučinku pro přípravu prezentace.

Přísun kávy v průběhu celé akce bude zaručen. Podobné akce se v Praze pohybují mezi třemi a deseti tisíci Kč. Tentokrát ale cenu určujete vy sami na místě. 

Podrobný program a více informací najdete zde, pro přihlášku využijte tento formulář. Přihlašte se raději již dnes, ať máte místo jisté! Těším se na vás. Děkuji za sdílení.

Update 7. 11. 2014 10:03: Máme plno! Zkuste to ale ještě jako náhradník. Pokud se místo uvolní, budeme vás neprodleně kontaktovat.

Jaké otázky si klást před každou prezentací

Otázky jsou na začátku tvorby prezentace důležitější než to, kolik faktů a odpovědí si pro posluchače připravíte. Na začátku si vyhraďte čas na trochu "sebekoučinku", který vám pomůže položit základy solidní prezentaci. Jaké otázky si tedy klást?

  • V jaký čas budu prezentovat?
  • Proč na prezentaci přijdou?
  • Přijdou dobrovolně, nebo z povinnosti?
  • Jakou jednu hlavní myšlenku jim chci předat?
  • Jaké jedno téma bude spojovat mou prezentaci?
  • Co nezapomenutelného bude v mé prezentaci?
  • Jaké problémy posluchači řeší a jak jim můžu pomoct?
  • Jaká je situace v jejich branži? Jde trh dolu, nahoru?
  • Které médium je nejvhodnější - slajdy, flipchart, bez slajdů?

Zkuste si položit tyto otázky před vaší další prezentací a napište si na ně odpověď. Vaše prezentace bude poté o mnoho lepší.

Co dělat, když víte, že vaše firemní slajdy nestojí za nic

Motto: "Život je příliš krátký na to, abychom se dívali na nudné prezentace."

Pokud si myslíte, že vaše firemní slajdy za moc nestojí (a chtěly by změnu) pak jste na správném místě. Pokud chcete nechat iniciativu změny na jiných, článek můžete v klidu přeskočit - změna prezentace totiž musí přijít od vás.

V průběhu mé práce v různých firmách se mi osvědčily některé postupy jak z extrémně přeplácaných a nudných slajdů udělat rozumné, srozumitelné prezentace. Zde je několik tipů.

Pokud vás prezentace baví, tak zpomalte. Pokud jste přečetli pár knížek (třeba Prezentation Zen), baví vás vytvářet vizuální prezentace a korporátní slajdy jsou pro vás jak hudba na dobrou noc, tak zpomalte. Nesnažte se na vaše kolegy vychrlit všechny tipy a vše, co by se mohlo změnit. Snažte se měnit postupně a pomalu.

Nekritizujte původní slajdy. Pokud se pustíte do kritiky starých prezentací, nejspíše někoho urazíte a zablokujete si cestu k jakékoliv změně. Dejte vašim kolegům a vašemu šéfovi na výběr. Vytvořte ukázku několika slajdů podle pravidel prezentací v 21. století. Ukázku dejte vedle starých slajdů. Co se jim líbí více? Co by se mohlo začít používat? Na všem se asi neshodnete, ale částečná výhra je zde totální výhra.

Nabídněte varianty. Pokud si myslíte, že by vaše slajdy potřebovaly totální změnu, zkuste vytvořit tedy novou prezentaci a domluvte se s vedením, že uděláte jednu (jednu!) prezentaci zákazníkům (na konferenci, na meetingu), která bude podle nových pravidel. Nebude to stát žádný čas (uděláte to vy) a může to přinést jen pozitivní výsledek. Odkazovat se na "jeden testovací běh" pomáhá překonat strach zahodit staré slajdy.

Lidé si své staré slajdy hlídají jako své děti (bez ohledu na to, jak ošklivé jsou). Někdo si dal tu práci vytvořit uspávače, které pak předčítá před publikem. Přijměte jako fakt, že je bude bránit jako vlastní děti. Zkuste navrhnout jednu změnu (graf, tabulku), nebo navrhněte že budete jednou prezentovat bez slajdů - chybí někomu staré slajdy? Pokud ne, zahoďte je a vytvořte úplně nové.

Ukažte dobré příklady z praxe. Dejte si 15 min meeting na téma prezentování ve vaší firmě. Ukažte na setkání dobré příklady z praxe z vašeho oboru. Můžete také ukázat prezentace z TED nebo místních českých TEDx prezentací a na konci předneste výhody a přínosy nového prezentování u vás a náklady starých prezentací (všichni spí, nikdo nedává pozor, nepřehlednost atd.).

5 nejlepších prezentačních tipů s maximálním účinkem

Za několik jsem pomohl desítkám profesionálů zlepšit jejich prezentační dovednosti, prezentoval jsem v různých firmách, pořádal workshopy, sám prezentoval. V květnu tohoto roku jsem absolvoval školení od Duarte, Inc. a některé tipy jak udělat dobrou prezentaci se mnou zůstaly po delší dobu a prošly zkouškou času. 

Co podle mne tedy má největší efekt v prezentacích? Přináším pět tipů.

1. Využívejte obrázky ve skvělé kvalitě.

Skvělou prezentaci dělají opravdu, opravdu výtečné obrázky. Máte dvě možnosti - buďto si je nafoťte sami, nebo využijte IStockPhoto nebo ShutterStock. Pro profesionální prezentaci určitě nakupte obrázky, případně nechte vytvořit opravdu kvalitní fotky někým, kdo tomu rozumí. 

Pro méně profesionální akce se nebojte nafotit obrázky sami - nejlépe z digitální fotoaparátu. Budou ve velmi dobré kvalitě, vysokém rozlišení a pomohou vám spojit se více s publikem. Vlastní fotky má málokdo a to vám také pomůže se odlišit. Bude tak vidět, že jste do prezentace byli ochotni investovat nejen peníze, ale i čas.

2. Prezentaci začněte brainstormingem s Post-it papírky, ne s počítačem.

Už jen tento bod vás oddělí od většiny dnešních prezentací, které jsou nedomyšlené a nepromyšlené.

Dobrý návrh začíná na papíře. K prvnímu kroku budete potřebovat - půl hodinu času, lepící papírky, fixy, mobilní telefon. Na telefonu si nastavte stopky na půl hodiny a za tu dobu napište co nejvíce nápadů na vaši prezentaci. Pište vždy jeden nápad na jeden lepící papírek, hleďte pouze na kvantitu. 

Proč lepící papírky? Protože se pomocí nich snadno vytváří struktura prezentace, snadno něco přidáte a dáte pryč. Duarte, Inc. vytváří prezentace pro Fortune 500 a také využívají v prvních fázích procesu Post-it papírky. Vřele doporučuji Post-it Super Sticky. Drží opravdu velmi pevně na stole, zdi, klidně i stropě. Pokud chcete pracovat v týmu tak použijte právě tyto Super Sticky a lepte je na zeď. Je to perfektní nástroj jak vytvářet prezentaci v týmu.

Další výhodou je, že ušetříte spoustu času. Přepisovat nápady na lepících papírcích je snadné. Zahazovat hotové slajdy, na kterých jste nechali hodiny času už tak snadné není.

3. Na prezentaci buďte o 40 minut dříve. Opravdu důležité prezentace vyzkoušejte dva dny předtím na místě.

Možná si říkáte, že je to přece jasný! Že je jasný, že lidé chodí na prezentace včas a vše zkoušejí dopředu. Není to vůbec jasné. Zúčastnil jsem se desítek prezentací s PowerPointem/Keynote a většina z nich měla větší či menší technické potíže. Většině těmto technickým problémům by se snadno předešlo, kdyby řečník přišel o 40 minut dříve (když tam ještě není nikdo z publika) a vše zapojil, sedl si na nejhorší místo a prošel si slajd po slajdu, jestli je každý dobře vidět a každý čitelný

Ty opravdu zásadní prezentace si zkuste dva dny předtím na stejném místě, jako bude akce naostro. Uvidíte, kolik věcí nemusí fungovat. Jestli někde platí Murphyho zákony o nefungování techniky, je to rozhodně při prezentacích. Včasný příchod dokáže vyřešit mnoho problémů.

4. K prezentaci mějte připraven nějaký zajímavý bonus navíc a materiály v PDF.

Všechny delší myšlenky dejte do PDF a na konci prezentace dejte posluchačům odkaz. Díky tomu budete moci odlehčit vaše prezentace od textu, nechat tam opravdu jen klíčové body a grafy a vše ostatní může do PDF, které se snadno čte vytištěné (na rozdíl od vytištěných prezentací). Nikdy (kromě pár výjimek např. v případě prezentací obsahující spoustu grafů a tabulek) nedávejte kompletní slajdy nebo materiály k vaší prezentaci posluchačům dopředu. Tím ztratíte jakoukoliv pozornost a všichni budou jen listovat a hledat, co řeknete za dvě minuty.

Součástí vaší prezentace musí být také Purple Cow jak píše Seth Godin, něco opravdu výjimečného, unikátního. Byl jsem na jeho prezentaci a opravdu se tím řídí, byla to show, že dvě a půl hodiny uběhlo jako voda. Udělejte něco výjimečného, dejte jim nějaký výjimečný bonus, pozvěte opravdu skvělé hosty. Prostě něco, co si lidé řeknou. 

Podívejte na toto video Gateshead Millennium Bridge. Pak se podívejte na video tohoto antiperspirantu se skoro 50 mil. shlédnutí.  To jsou věci, co si lidé řeknou. Co je ve vaší prezentaci Purple Cow? Zaujmout může most i antiperspirant. Dokážete to i vy.

5. Celou prezentaci si projděte s někým komu věříte (a kdo je dostatečně kritický).

Najděte si někoho, komu věříte a je dostatečně kritický. Doporučuji kolegy, dobré přátele a partnery. Vysvětlete jim o co ve vaší prezentaci jde a pak ji celou odprezentujte jako kdybyste už šli naostro. Pozvěte dotyčnou osobu na oběd a nechte si říct kritickou zpětnou vazbu. Co se líbilo nejvíce, co nejméně? Jak jste vypadali, které myšlenky vypustit, bylo to něco opravdu výjimečného? 

Tato technika vám jako jedna s mála pomůže bojovat s vlastní neobjektivitou, kterou trpíme všichni. 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho.

Při prezentaci musíte být vidět

Stalo se mi to už hodněkrát. Často za to nemůže ani řečník, ale pořadatel v dobrém úmyslu pomoci vám, aby vaše slajdy byly vidět. O co jde? Zhasínání při prezentaci.

Při prezentaci nikdy nezhasínejte. Nebudete pak vidět, z prezentace se stane promítání zajímavých obrázků s doprovodným hlasem od člověka, kterého vidí leda z první řady. 

Prezentace by měla být dobře čitelná i za světla, proto mějte slajdy dobře kontrastní a používejte velké fonty. Na místo doražte o 40 min dříve, vše zapojte a sedněte si na nejhorší místo a projděte si všechny slajdy. Pokud některý není dobře čitelný, upravte.

Common sense is not common practice.

Na co si dát před/po prezentaci pozor

Desítky prezentací mě naučily dávat si na některé věci velký pozor. Kolikrát jsem se zbytečně spálil a kdyby mi to někdo shrnul v jednom blogu, mohl jsem se různým chybám snadno vyhnout.

Proto vám dnes píšu. Na co si dát tedy před prezentací pozor a čemu se vyvarovat?

Poproste organizátora o kontakt (mobil) a jasný popis toho, jak se na místo dostanete.

Párkrát se mi stalo, že jsem neměl mobil na organizátora a ani popis, jak se na místo dostat. Výsledkem byl příchod o pár minut později, než bych chtěl a zbytečný stres. Vezměte si kontakt a nechte si vysvětlit, jak se na místo dostanete. Občas se vám stane, že organizátor na místě nebude a budete se muset obejít bez něj. Klidně si tak vezměte kontakt na záložního člověka na kterého se můžete obrátit.

Připravte se na to dorazit na místo alespoň o 40 minut dříve.

Skoro vždycky v prezentacích nejde vše podle plánu - nepůjde projektor, nepůjde vám zapojit počítat, nepůjdou stáhnout rolety, v místnosti bude děsné horko, zapomenete si slajdy a ukradnou vám počítač atd. Dějí se různé věci a je dobré proto přijít min. o 40 min dříve, díky čemuž budete mít čas vše vyřešit. Chození včas je známkou profesionality. Když přijdete dříve, jako první připojte notebook a zkontrolujte z poslední řady (nebo nejhoršího místa, kde člověk může sedět) vaše slajdy. Není tam žádný překlep? Je vše dobře čitelné? Fungují videa se zvukem, jdou vám plynule zobrazovat slajdy? Klidně někoho poproste ať je projde s vámi.

Nechte si slajdy zkontrolovat od někoho jiného.

Zaručím vám, že i když si prezentaci desetkrát projdete, snadno vám projde nějaká gramatická chyba nebo překlep. Poproste někoho (kupte přítelkyni čokoládu) ať s vám slajdy projde, jestli je vše v pořádku. Zabere to pět-deset minut a můžete se vyvarovat naprosto zbytečným hrubkám.

Mějte připravené vizitky.

Z mojí zkušenosti lidé na vizitky stále dají. Je to něco fyzického, co můžete snadno předat. Vřele doporučuji moo.com, kteří podle mého umí udělat nejlepší vizitky na světě a nejsou vůbec drazí. S českými firmami nemám dobré zkušenosti, moo má skvělý servis a vždy jsem byl spokojen. Po prezentaci se tedy nesbalte hned k obědu, ale bavte se s publikem - které body je zaujali, co se jim naopak nelíbilo, kde s vám třeba nesouhlasili. Ukážete tak opravdový zájem o publikum a vizitky vám usnadní další kontakt s novými lidmi.

Po prezentaci se zeptejte co se vám nepovedlo.

Z mojí zkušenosti mají lidé tendenci se ptát otázkou "Co se vám na mé prezentaci líbilo/co vás zaujalo?". To je docela dobrý opening, ale nedá vám to tucha o tom, jak prezentaci pro příště zlepšit. Zkuste k tomu přidat jednoduchou otázku - "Jaká změna by podle vás prezentaci nejvíce zlepšila?". Ptejte se po kritice, ptejte se po tom, kde s vámi lidé nesouhlasí. Hledat přitakávače a lidi, kteří vám pouze přejí to dobré a neřeknou kritiku vám nepomůže při přípravě další prezentace. 

 

10 způsobů, jak přemýšlet jako designér (2)

Grafik pracující na skice

Dobrý design není pouze o dekoraci. Způsob jakým uděláte tabulku v Excelu je design. Vaše zahrádka je design. A stejně tak vaše prezentace v PowerPointu je design, i když tomu tak možná neříkáte. V následujících deseti způsobech vám ukážu jak přemýšlet jak designér. Pokud chcete, aby vám byly co nejužitečnější tak se sami zeptejte: „Jak tenhle princip mohu použít pro mě v mé konkrétní situaci?“

Adaptujte myšlení začátečníka

Když se stáváme experty, tak získáváme pocit, že jsou nám známé skoro všechny postupy, co je potřeba udělat teď a co potom. „Takovou prezentaci už jsem dělal už pětkrát“, říkáme si. Ztrácíme odvahu, kterou jsme měli na začátku našeho učení. Přestáváme tolik zkoušet nové věci a bojíme se, že bychom mohli udělat chybu. Proto je prvním krokem Adoptovat myšlení začátečníka. Vraťte se myšlenkami do dob, kdy jste byli ochotni experimentovat, zkoušet a neříkali jste si, co všechno nejde. Jak se chcete doopravdy zlepšit, aniž byste někdy neudělali nějakou tu chybu?

Zkuste se podívat na vaši práci z jiného úhlu pohledu. Zkuste se pobavit o projektu, na kterém právě pracujete s někým, kdo je úplně z jiného oboru. Možná budete překvapeni, že vám takové setkání může být užitečné. Zkuste si také přečíst nějakou knihu o vašem oboru. I když jste expert, myšlení začátečníka vám pomůže neztratit chuť do učení. Jak se přestanete učit, přestanete růst. Který vzdálený obor by mohl mít souvislost s tím, na čem pracujete? A jak byste toho mohli využít?

V hlavě začátečníka je spoustu možností jak něco udělat, jak něco vytvořit. Pokud děláte svou desátou prezentaci a je stejná jako pět předchozích, co byste dělali, kdybyste jí museli celou zahodit? Co byste udělali jinak, kdybyste již nemohli používat současnou verzi? Někdy je lepší začít úplně od znovu, s čistým stolem a klást si více otázek. Nebo si alespoň položit otázku co byste dělali, kdybyste teď začali znovu.

Využívejte prázdný prostor

Pokud chcete efektivně pracovat s designem, je dobré se naučit vnímat prázdný prostor jako zásadní součást designu, ne jako něco, kam by se „ještě něco vešlo“. Neptejte se, co byste do vaší prezentace ještě mohli přidat, ptejte se spíše, co byste z vaší prezentace mohli dát pryč, aby tak lépe vystupovaly prvky, které jsou zásadní. Představte si, kdyby někoho napadlo prostor kolem Eiffelovi věže zastavět. Ztratila by okamžitě své kouzlo. Prázdný prostor ovlivňuje to, jak vnímáme celek a jestli si jako první všimneme těch opravdu důležitých prvků. Pokud ne, eliminujte vše nedůležité.

Maximalizujte poměr signálu k šumu

Stejně jako když máte dobrý signál, dobře slyšíte druhou stranu. Ve spojení je málo rušivých elementů a je přenášeno jen to opravdu důležité. Stejně je to s prezentací. Dobrá prezentace čistě komunikuje nejdůležitější informace směrem k lidem, co si vás přišli poslechnout. Snažte se využívat minimum prvků a to těch, které přímo souvisejí s vaší hlavní myšlenkou. Vaši posluchači by měli mít skvělý signál – měli by vědět kam se dívat, co je na slajdu důležité - a měli by vás být schopni také poslouchat. Slajdy plné textu je ale zahltí, budou číst místo toho aby poslouchali, a nebudou věnovat pozornost vašemu příběhu. Oproti tomu vizuální slajdy vám pomohou získat pozornost a vaše myšlenky se budou snadněji šířit.

Přemýšlejte „komunikace“, ne „dekorace“

Společnost Nike je velmi dobrá v komunikaci jejich motta, značky a životním stylem, který skrze jejich značku propaguje. Když se podíváte na jejich billboard, tak je na něm spoustu prázdného prostoru kam by se ještě něco vešlo. Díky tomu je tak výrazný a komunikuje zprávu, kterou chtějí vysílat. Když věsíte vánoční ozdoby na stromek a vidíte prázdnou větev a zbyly vám dvě sady ozdob, nejspíše se je budete snažit ještě na stromek navěsit. Prezentace není prázdná větev na vánočním stromku – čím více ozdob vám na konci zůstane, tím lépe.

Proč je to důležité?

Co je vaší hlavní myšlenkou? Proč je to důležité?

To jsou dvě nejdůležitější otázky, které si můžete na začátku návrhu prezentace položit. Špatná prezentace často vzniká tím, že autorovi není jasné, proč je to vlastně důležité to co říká. Soustředíme se na to, abychom řekli vše a ještě víc a přitom si málo klademe otázku proč je to vlastně důležité. Pokud chcete jen někoho informovat, pošlete mu to emailem. Prezentace je nástroj pro prodávání myšlenek, přesvědčování, získávání lidí na svou stranu. Proč je tedy vaše prezentace důležitá?

Zjednodušujte, jak můžete – ale ne více

Když se podíváte na vývoj loga Starbucks, jedné z nejúspěšnějších kavárenských společností dneška, tak uvidíte jasný trend. Podívejte se na McDonald’s a uvidíte to samé. Tím, že zjednodušují svá loga a korporátní design, snadněji se jim komunikuje jejich značka. Jak řekl Albert Einstein: „Zjednodušujte, jak můžete, ale ne více.“. Říká se, že způsob, kterým mluvil Steve Jobs při jeho keynote (prezentace, při kterých představoval nové produkty) byl tak jednoduchý, že většině jeho slovům by rozumělo i malé dítě. Oproti tomu analýza prezentací Billa Gatese vždy ukazujete použití daleko složitějších výrazů, kterým rozumí daleko méně lidí. Je možné, že i jednoduchý způsob mluvení byl klíčem k úspěchu Steva Jobse a jeho prezentací? Jak můžete zjednodušit vaši prezentaci?

Naučte se všechny pravidla a pak je začněte porušovat

Myslíte, že kdyby Mark Zuckerberg chodil na Harvardu včas na každou přednášku, měl ořezanou každou tužku a udělal vše, co by mi učitel zadal, že by byl tam, kde je teď?

Pokud se chcete naučit dělat výjimečnou práci a vytvářet výjimečné projekty, budete potřebovat porušovat více pravidel než dnes. Nežijeme v době, kdy byste měli jen naplňovat něčí checklist bez vlastního přemýšlení. Zapojte vlastní hlavu – co můžete udělat jinak a to takovým způsobem, aby se o vás mluvilo. Prosím, nesnažte se přitom zavděčit všem. Kritici budou vždy kritiky, nemusíte si s nimi dělat starost. Která zažitá pravidla a očekávání ve vašem businessu byste mohli porušit a změnit status quo?

Přijměte omezení jako příležitost, ne jako problém

Představte si, že jste byli pozváni udělat prezentaci hodinu dlouhou. Jenže když přijdete tak se dozvíte, že máte jen 40 minut. Naštvalo vás to?

Tipuji je, že ano, A ještě vás to znervóznělo, protože musíme na místě vynechat některé slajdy, jít více k jádru věci a tak trochu improvizovat. Možná máte pocit, že máte nedostatek peněz na rozjetí vašeho nového projektu, abyste vůbec mohli začít. „Mám málo (doplňte oblíbený zdroj) se někdy stává skvělou výmluvou, jak neudělat skvělou práci. Jak se můžete začít naučit dívat na vaše omezení jako příležitost, ne jako na problém?

Díval jsem se před pár dny na skvělé video na TED, kde mluvila, bývala australská olympijská cyklistka. Při jednom z tréningů jí srazilo nákladní auto a trvalo měsíce, než vůbec začala normálně fungovat a zase žít. Za nehodu nemohla a bylo jí jasné, že s kolem je konec. Naučila se chodit. Snila o létání s letadlem, a když se to doopravdy naučila, kritici a pesimisté zase ztichli. Mluví teď o svém příběhu po celém světě. Je zase úspěšná. Co kdybyste se přestali soustředit na vaše slabé stránky, omezení vašich zdrojů a soustředili se na dělání skvělé práce? Kolik příběhů lidí co to dokázali, potřebujete, abyste začali?

Buďte zdrženliví

Méně je více zvlášť u prezentací. Nesnažte se ostatní ohromit tím, že umíte používat veškeré animace PowerPointu, umíte střídat barvy a fonty na každém slajdu a musíte před začátkem prezentace rozdávat sluneční brýle, protože vaše slajdy bude projektor střílet vyšší kadencí, než umí stroboskop na přilehlé diskotéce. Zdrženlivost ve slovech, v designu, použití barev, fontů vám pomůže udržet vaši prezentaci kompaktní. Jak můžete graficky sladit celou prezentaci – a odstranit vše přebytečné?

Mějte na paměti, kdy skončit

Práce s časem podle mého dělí opravdu dobrého řečníka od špatného. Seděli jste někdy na opravdu nudné prezentaci? Určitě. Jak mi říkal kamarád, se kterým jsem jednu takovou zažil – „měl jsem pocit, že mi život protéká mezi prsty.“ Možná jste se dobře připravili a váš obsah je zajímavý, ale snažíte se toho prostě říct moc. Nikdo si nebude nestěžovat, když vaše prezentace skončí o pět minut dříve. Každý si ale ztěžuje, když prezentace trvá moc dlouho. Pokud necháte v prezentaci jen to doopravdy důležité, budete mít pak více času. Ten můžete využít na Q&A část, která je z mojí zkušenosti jedna z nejlepších částí každé prezentace. Ukažte, že se nebojíte otázek ostatních. Že jste dobře připraveni na jejich dotazy – a skončete o pár minut dříve.