Anchoring effect - Kotvy ve vyjednávání

Žije v Turecku více, nebo méně lidí než 20 milionů?​ ​Kolik podle vás v Turecku tedy žije lidí?

Když jste přemýšleli nad odpovědí nad druhou otázkou, možná jste spadli do tzv. kotevní pasti. Máme přirozenou tendenci ​chytit se kotvy při našem rozhodování, tedy první informace, kterou získáme. V tomto případě začnete porovnávat dvacet milionů a jiné možné částku okolo dvaceti milionů. 

Je velmi těžké se vyhnout tzv. anchoring efektu, zmíněnému efektu kotvy. Dá se velmi efektivně použít ve vyjednávání - vaše protistrana se jí skoro vždy chytne a vy získáte tak lepší vyjednávací pozici a to jak se dohadovat o ceně.​ 

Tento trik často využívají různí prodejci. Prodejci automobilů nejdříve zmiňují cenu auta v plné výbavě, cenu nového auta pokud jednáte o ceně ojetého automobilu. Supermarkety, eshopy i knihkupectví neustále používají tzv. doporučenou cenu - často naprosto nesmyslně vysoká fiktivní cena zboží, která je ale velmi efektivní. Porovnáváme ceny relativně k první ceně, kterou uvidíme nebo uslyšíme, málokdo vidíme ceny v absolutních mírách.​

Zkuste zmínit vyšší ceny konkurence, ceny pro standardní zákazníky, ceny před slevou.​

Jak byste mohli využít efektu ​kotvy ve vašem vyjednávání?