Když přistoupíte na to, že pracovat musíte

...nedávalo by smysl pracovat jak nejlépe umíte?

Nepatřím mezi lidi, kteří by pracovali z nadšení. Nadšení není to, co mě ráno dostane z postele do taxíku a letadla do mrazivého dne jako dnes. Ano, umím si na tom cestování, schůzkách a bláznivých dnech najít to dobré. Ale ať si rozumíme - smysl povinnosti mě dostane z postele.

Pracuji, protože co bych dělal bez práce? I největší rebel, školní anarchista a ten, kdo odmítal už na základce svačiny od rodičů a tím si hledal cesty rebélie se dostane do stavu, že pracovat vlastně musí (pokud nechce být na ulici, ale bohužel, i sbírání papíru je vlastně práce). 

Co dělat, když to máte jako já? Tedy vášeň a nadšení se projevu čas od času, ale z postele vás dostane smysl povinnosti?

Moje rada (a rada, kterou si dávám i sobě) je dělat svou práci jak nejlépe umíte. Proč dělat práci na půl, když už tam jste? Proč se připravit o možnost lepších podmínek, lepšího života a možnosti ovlivňovat to, co děláte.. jen proto, že se vám v posteli do mrazu nechce?

A vidíme to každý den. Smutné obličeje loučících se se svými rodinami musí do mrazu vystoupit a uvidí se nejdříve za osm hodin, spíš ale déle. Zkuste to jinak. Najděte si oblast, kterou můžete ovlivnit a tu dělejte jak nejlépe umíte.

Není v tom právě ta svoboda?

Kdo bude řešit váš rozvoj?

Je snadné si myslet, že musíte na někoho čekat. Někdo ve formální struktuře by měl řešit vaše vzdělávání, vaše cíle i vaši budoucnost. A podle toho by vás zase někdo jiný měl oceňovat. Nemůžete si přeci sami začít dávat úkoly, sami se hodnotit a sami se odměňovat.

Co byste dělali, kdyby nikdo z těchto lidí neexistoval? Co kdybyste se začali chovat jako kdybyste byli na volné noze a shodou okolností pracujete pro tuto firmu? 

Chovejte se tak. Najednou zjistíte co všechno můžete dělat, v čem se můžete rozvinout a že všechno to čekání bylo úplně zbytečné.

Chovejte se tak jako kdybyste byli na volné noze.

Hledáte uspokojení, nebo změnu?

Článek na Forbesu vám nejspíše přinese uspokojení. Stejně tak když jste si pustili zajímavý podcast ráno v autě. Nebo když jste čekání ve frontě využili čtením skvělé knihy.

To vše vám nejspíše přinese uspokojení. Pocit, že jste pro sebe udělali něco užitečného, že jste se naučili zajímavé tipy a slyšeli nebo viděli nějakou novou myšlenku. Kolik těch myšlenek potřebujete?

Možná jich ve své podstatě potřebujete daleko méně, než si myslíte. Možná stačí jedna dobrá, ale nepříjemná rada. Nebo nepříjemné školení, nepříjemná zkušenost. Protože pokud hledáte uspokojení, že jste pro sebe něco udělali, nebudete určitě hledat změnu. Změna je vždy nepříjemná, proto se jí bráníme.

Zkuste hledat proto změnu. Nehledejte další myšlenky, nečtěte další knihy, neposlouchejte další podcasty. Místo toho si vyberte jednu myšlenku na jeden týden a tu praktikujte v těch nejméně příjemných situacích. Tenhle týden to může být téma prodeje. A tak zkoušejte každý den, celý týden 20 studených telefonátů denně.

Tahle změna, nepříjemné zkušenosti a případné odmítnutí vás naučí daleko víc, než další uspokojivé tipy.

Váš strach miluje brainstorming

stavnate-slajdy-post-it-lepici-papirky-brainstorming

Strach miluje brainstorming, protože brainstorming vypadá jako produktivně strávený čas, který je ale bezpečný. Po brainstormingu se totiž často vůbec nic nestane.

Libovolná akce pro začínající podnikatele, mladé talenty nebo stážisty obsahuje brainstorming jako první krok k tvorbě určitého projektu, který pak mají účastníci akce prezentovat. To je pro náš strach ideální situace. Vytváříte spoustu nápadů, něco z toho vyberete a pak prezentujete v prostředí, které se od toho tržního liší diametrálně

V reálném světe totiž musíte dělat něco, co strach nahání většině a to je prodej. Strach se pak tomu chce vyhnout jak jen to jde a není divu, že rozvojové programy mají takovou účast. Můžete tam půl dne brainstormovat a nula dne prodávat.

Prodávat limonádu na ulici vás pak často o podnikání naučí víc, než celý den s nápady. Jaká je tedy alternativa k brainstormingu? Jít a udělat přesně to, čeho se bojíte. A o čem někde vnitřně víte, že by to nejspíše fungovalo. Jak to poznat? Protože byste to své kamarádce ve stejné situaci také doporučili udělat. 

Šťavnaté slajdy #15: Jak vzbudit zájem

Jednu otázku dostávám znovu a znovu a to je: "Jak mám vzbudit zájem mých posluchačů?" Přijdete na prezentaci, začnete a do pár minut už ostatní vyřizují e-maily a nedávají na vás vůbec pozor. Co s tím?

Podívejte se na nové video ze série Šťavnaté slajdy. A také na článek Proč jsou vaše slajdy jak prášky na spaní. A nejspíše budete mít pak s pozorností daleko méně problémů než dříve.

Podívejte se na nové video Šťavnaté slajdy #14: Prokletí vědění

Mluvíte tak, že vám ostatní nerozumí? Trpíte v prezentacích na obecné fráze a těžko se vcítíte do začátečníků ve vašem tématu? Pak vám pomůže nové video Šťavnaté slajdy, tentokrát na téma Prokletí vědění (Curse of Knowledge):

Jak uspořádat školení? Poučte se z našich chyb

Mám za sebou více jak 60 celodenních školení v různých firmách. Pokud chcete jedno takové školení uspořádat, stojí za tím hodně práce. A chyby jsou drahé. Pozvete lidi, jsou tam celý den, a když se něco nepodaří, nemáte možnost to vrátit zpět. Zároveň, pokud školení bylo samo o sobě ztrátou času a bylo na něm např. 20 lidí, máte tak dvacet člověkodní vyhozených oknem. Au.

Rád chodím na školení jako účastník. Na jednom jsem byl zrovna minulý týden. Nejen, že si ho můžu sám vychutnat bez té práce, ale zároveň se naučím něco nového a může mě to v lecčem inspirovat.

Přitom podle mě „školení“ vnímá spoustu lidí něco jako nutné zlo, nebo jako vyhozené peníze. Na co si dát tedy pozor a jak uspořádat školení, které opravdu stojí za to?

Mějte nejprve v hlavě jasný výstup. Co budou umět účastníci, až odejdou z vašeho školení? Tím začněte, jasně to písemně formulujte. „Inspirovat“ je k ničemu, to opravdu nestačí. Co budou umět nového?

V čem se odlišíte oproti knize, online kurzu? Školení je tak asi 50x dražší než kniha. Přitom vám kniha může docela dobře změnit život. V čem se odlišíte? Na internetu je milion článků zdarma. Proč by někdo měl tedy za vaše školení platit?

Můžete to udělat zážitkově? Na tomhle jsme si ze začátku lámali zuby. Za mne by školení mělo mít min. 80 % různých aktivit. A ty je potřeba střídat. Pokud to můžete udělat opravdu zážitkově, tak je to ideální. Kdo by nechtěl jet třeba na takovýto fototábor? Nedivím se, že mají stále plno.

Střídejte různé aktivity. Zase, na tomhle jsme dříve málo pracovali. Střídejte kolik jen aktivit vás napadne, protože plně se dokážeme soustředit jen asi deset minut.

Dejte něco zdarma. Jídlo a pití minimálně. Lidé milují pití a jídlo zdarma. Opravdu, dobře se najíst a dobré kafe zdarma, to už je pro spoustu lidí dobrým tahákem. Možná to zní primitivně, ale plný žaludek je první slušný výsledek, co vaše školení může mít. Na naprosté většině obyčejných školeních je opravdu špatné jídlo (nebo žádné) a nepitelná káva z automatu (nebo žádná).

Začněte přemýšlet jako pětihvězdičkový hotel. Proč spoustu lidí platí za drahé hotely, když se stejně dobře mohou vyspat v hostelu? To je otázka, kterou si kladu před každým školením. Za mne to je o drobnostech. Že v první řadě bude vše očekávatelně fungovat. Za druhé, že jste schopni reagovat na problémy rychle a jasně. A za třetí, že dáváte osobní přístup. Ať už je to ručně napsaná kartička na stole ve vašem hotelu, nebo recepční, který si dal tu práci vám ukázat, kde je posilovna a jak se používá který stroj. Nebo barman, co si pamatuje váš oblíbený drink. Školení není hostel, školení je cenově na úrovni právě 5* hotelu. Začněte tedy tak přemýšlet.

Tyhle tipy vám pomohou dotáhnout školení do zdárného konce. A pokud vás zajímají další tipy, podívejte se třeba na poslední video Šťavnaté slajdy.

Šťavnaté slajdy #12: Korporátní mluva, management speak, buzzwords

Proaktivita, integrované cloudové řešení na katování kostů, dývlopmenty, aktivizace lidského potenciálu.

Jedou buzzwords kanóny naplno? Pokud máte touhu dát do vaší prezentace některé z nicneříkajících fázi, zastavte se. Dejte si kafe a podívejte se na naše nové video Šťavnaté slajdy, tentokrát právě na téma korporátní mluva alá management speak. 

A my vám budeme zase rozumět.

Corporate B.S. Generator jako bonus, mrkněte, je s tím docela sranda.

Úspěch školení závisí na vás - jak si ze školení odnést maximum

Úspěch školení často závisí na samotných účastnících, tedy na vás. Někdy je školení vyloženě trága, pak není co si odnést a chyba jde za prezentujícím. Problém je ale, že tohle se už tak často neděje. Firmy si hlídají, za co dávají peníze.

Ohlídat si zpětnou vazbu ze školení není žádný problém. Podíváte se výsledky hodnocení a máte jasno, jestli měl workshop úspěch nebo ne. Problémem ale je, že workshop, to je něco jako seminář zvedání činek. Dosáhnout reálného úspěchu, tedy změny, je daleko těžší, než dosáhnout popularity (tedy dobrého hodnocení).

Na školení se třeba dozvíte, jak dobře zvedat činky. I si to párkrát s trenérem třeba vyzkoušíte. Naučíte se různé triky, jak se činky zvedat mají a jak ne.

Co ale za vás žádné školení, trenér, workshop neudělá, je zvedat ty činky. Zvedat je každý den tak, abyste byli opravdu lepší a posunuli se někam dál, posílili svoje dovednosti a zvykli si na to dělat věci jinak.

Dobré školení vám může předat informace, skvělé by vás mělo spíše nadchnout. Informace už jsou dnes skoro všude (a dost často zadarmo, jako třeba naše videa na YouTube). Informací máme tedy více, než potřebujeme. 

Potřebujeme (i vy potřebujete) tedy více praxe, vyzkoušet si vše jak funguje a hlavně najít opravdu smysl v tom, zvedat ty činky a proč byste je měli zvedat každý den. Proto úspěch školení závisí na vás.

Začnete zvedat, pravidelně? A co kdybyste předali ostatním to, co jste se sami naučili? Není to právě ten způsob, jak se sám naučit nejvíce?