Na co si dát před prezentací pozor? Podívejte se na nové video Šťavnaté slajdy!

Prezentující dost často opakují ty samé chyby, kterým se dá ale často poměrně snadno předejít. Zajímá vás jak? Podívejte se na naše další video Šťavnaté slajdy (již páté video naší série) a vyvarujte se zbytečných chyb.

Je to naposledy, co jsme prezentovali z prostředí Paralelního Polisu. Příště se budeme hlásit z jiného místa. 

Líbí se vám videa Šťavnaté slajdy? Pokud ano, budeme moc rádi za jejich sdílení.

Šťavnaté slajdy #3: Jak změnit prezentování ve vaší firmě

Když už jste zlepšili vaše slajdy, možná jste zjistili, že to nejde už tak snadno v práci. Prezentovat jinak, vytvářet jednodušší slajdy, zkusit úplně jiný přístup. S tímto argumentem už jsem se často setkal - "prezentuji už lépe, ale ve firmě se prezentuje stále stejně špatně".

Podívejte se na třetí video Šťavnaté slajdy: Jak změnit prezentování ve vaší firmě:

Nové video Šťavnaté slajdy: 3 části každé prezentace

Naše nové video Šťavnaté slajdy je venku! Tentokrát jsme se zaměřili na tři každé prezentace, podle kterých můžeme začít zlepšovat vaše slajdy. V ČR jsme nenašli žádný jiný videotutoriál zaměřený na prezentace a říkali jsme si, že tu něco takového chybí.

Jak se vám líbí? Moc děkuji za sdílení! 

Zoufalé školení: Ty nejhorší chyby, které můžete při organizaci udělat a jak se jim vyhnout

V tomto článku navazuji na super-populární článek Zoufalé slajdy: Ty nejhorší chyby, které můžete při prezentaci udělat a jak se jim vyhnout, který stále drží první příčku ve čtenosti na blogu. Ve školeních je toho tolik, co podělat a chtěl bych po realizaci desítek z nich vypíchnout ty nejzásadnější. 

Jak může vaše HR vyhazovat peníze za školení?

Nenastavíte jasné výstupy ze školení. Co by se měli naučit a PROČ? Ta druhá část (proč) je skoro důležitější než ta první (co). Co dělat? Účastníci musí vidět jasný smysl v tom, co dělají a co jim to přinese. Proberte s vašimi lidmi co by potřebovali, získejte od vedoucích tipy na to, které jejich dovednosti je potřeba zlepšit a vytvořte si jasný tréninkový plán.

Školení nemá žádný follow-up. Tzv. dobrý pokec. Hodně drahý dobrý pokec. Pokud školení nemá jasný follow-up, jasný plán toho, co kdo má po školení dělat a co začne používat, přišli si účastníci možná tak pro kapku inspirace, ale tím to tak končí. Je to jako si neustále kupovat knížky o hubnutí, ale nikdy nezačít nic dělat. Co dělat? Na školení nechte účastníky vymýšlet, jak nové poznatky zařazovat do praxe, v průběhu se jich ptejte, jak mohou aplikovat nové tipy do praxe, na konci je nechte vypracovat krátký akční plán a pošlete follow-up emailem, kde shrnete celé školení. Za několik týdnů se znovu sejděte na dvě hodiny na follow-up meeting.

Školení je šílená nuda. Na tohle trpí dle mého odhadu víc jak polovina školení. Ty bláho, už jen jak se řekne "školení" jdou na mě osypky. Když se řekne školení, představím si Leffinqwellův-Bronštajnův psací stůl, tzv. Zajícova varianta. Co dělat? Do školení zařaďte aktivity v týmu i v jednotlivcích, nechce je prezentovat, navrhovat řešení, řešit reálné problémy, pracujte s videem, prezentací, prezentujte kus se slajdy, kousek bez a dělejte delší pauzy, ať mají možnost vše strávit.

Školení je příliš teoretické. Ano, jsou školení příliš praktické (variace na motivační workshopy, kde se sice naučíte chodit po žhavých uhlících abyste měli ocelovou sebedůvěru ve vlastní plosky nohou, ale to je tak jediné, co si odnesete). Většina školeních ale trpí spíše na příliš mnoho teorie. Co dělat? Ve školení zařaďte praxi i teorii, po každé krátké teorii by si každý z účastníků měl vše vyzkoušet v praxi a to optimálně několikrát za sebou. Naučte je poznat nejen své slabé stránky, ale také jejich silné stránky. Někdo neslyšel pochvalu už roky.

Tyto tipy vám pomohou uspořádat školení, které bude užitečné, efektivní a zábavné. Když se lidé baví, když něco zažijí a něco si vyzkouší, pak se učí.

První video Šťavnaté slajdy (o přípravě) je venku! Jak se vám líbí?

Řekli jsme si, že krátká videa o prezentacích by mohla být ten správný formát, jak pomalu zlepšovat úroveň prezentování v Čechách. Pro tyto účely jsme vybrali inspirativní prostor Paralelní Polis, který je jiný než ostatní (stejně takové by měly být vaše slajdy).

Podívejte se na naše první video Šťavnaté slajdy, sdílejte, komentujte. Budeme moc rádi za vaše názory!

Nebudujte vaši kariéru jako další aerolinku

V posledních týdnech nasbírám celkem osm letů. To je asi stejný počet, co jsem dříve létal za rok. Co mě zaráží je jak jsou služby aerolinek de facto naprosto stejné. Jejich služba se pak stává komoditou. Stává se i vaše kariéra komoditou?

Letěl jsem s ČSA, nedostal jsem ani sklenici vody a letenka stála víc jak letenka s German Wings (oproti ČSA nízkonákladovka). Kromě barvy letadla a toho, že v ČSA letuška všechny zdravila česky (což doteď nechápu), byste ČSA od German Wings nerozeznali.

Přichází na scénu Air Berlin, se kterými jsem absolvoval čtyři lety. Služby byly de facto stejné (stejně průměrné letušky, průměrné uniformy a průměrné chování personálu), jediný rozdíl byl v tom, že jste měli zdarma pití co jste chtěli (standardní káva, čaj, voda, džus) a malý snack. Zase, nic extra, ale z těch tří nejlepší.

Dostáváme se ale k vaší kariéře. Z těch tří aerolinek bych nevybral žádnou, co bych mohl doporučit. Žádná mi nijak neutkvěla v paměti a jde tedy o komoditu - letět z místa A do místa B. Pak se na danou službu díváte jen podle jediného měřítka a to je cena. Protože jsou všichni de facto stejní, budete vybírat ty s nejnižší cenou. Služba je přeci stejná, ne?

Pokud se ve vaší kariéře výrazně neodlišíte od ostatních (know-how, sítí kontaktů, skills, jazyky, přístupem k lidem, ...), stanete se komoditou. Nikomu nebudete chybět po tom, co odejdete (nikdo si toho možná ani nevšimne) a budete placeni jako komodita, tedy tou nejnižší možnou cenou.

Jak pozná zákazník, že na tom pracujete vy? Co vás odlišuje? V odpovědi buďte naprosto upřímní, protože zákazník má v dnešním světě nulovou trpělivost. 

Potřebujete lepší design? Pozor na CRAP.

Vytváříte prezentace v PowerPointu? Děláte analýzy v Excelu? Řešíte sociální sítě jako Instagram nebo Facebook?

Pak jste designér.

O designu existují stohy knih. Vy ale potřebujete pro začátek pevné základy. Jedna z výborných knih o designu je The Non-Designer's Design Book od Robin Williams (ne ten herec). Přináší zkratku čtyř písmen, které položí základy vašemu dobrému designu:

  • Contrast (Kontrast) - Prvky, které jsou jiné, udělejte výrazně odlišné. Ve vašem designu by se mělo objevovat minimum prvků, které jsou si podobné (ale ne stejné). Co je jiné, by mělo být výrazně jiné. Co patří k sobě, by mělo být stejné (stejné barvy, stejný design, font).
  • Repetition (Opakování) - Opakujte prvky (barvy, font, tvary, grafické koncepty) napříč vaší prací. Vytváří to organizaci a posilujte jednotnost. 
  • Alignment (Zarovnání) - Nic by neměl být na stránce umístěné náhodně. Každý element má mít svoje vizuální spojení s jinými elementy. To vytváří čistý design. 
  • Proximity (Blízkost) - Prvky, které spolu souvisí, by měly být blízko sebe. Naopak odlišné prvky by měly být daleko od sebe. To organizuje informace a snižuje zmatek a vytváří jasnou strukturu. 

Jak můžete využít CRAP ve vašem designu? Pište do komentářů, těším se na ně.

PS. Víte, že jsem na Instagramu? Přijdete se mě, aby vám neunikly žádné novinky.

11 odkazů, které navždy změní způsob, jakým prezentujete

Prostudujte si následujících 11 odkazů, které vám pomohou stát se lepšími řečníky. Vybral jsem odkazy, které považuji za ty nejkvalitnější a dají vám know-how, které je v České republice poměrně vzácné. Naučíte se prezentovat efektivně data, nenudit svoje publikum a vytvářet prezentace, které si lidé zapamatují.

No excuse for boring an audience: Advice on giving technical presentations

Garr Reynolds píše jeden z nejlepších blogů o prezentacích vůbec. V příspěvku níže dává tipy na to jak vytvářet efektivní prezentace.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2013/05/no_excuse_for_t.html

Nine steps to PowerPoint magic

Seth Godin je považován za jednoho z nejlepších řečníků na témata týkající se marketingu, businessu a podnikání. V příspěvku na jeho blogu níže se dozvíte devět kroků, které doporučuje k tomu, abychom nevytvářeli nudné prezentace.

Odkaz: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/10/nine-steps-to-p.html

Really bad powerpoint (and how to avoid it)

Seth Godin napsal na téma PowerPoint celý ebook, který vřele doporučuje. Vyhnete se vytváření slajdumentů (neefektivní kombinace slajdu a dokumentu) a naučíte se jak vytvářet prezentace, které lidé zaujmout.

Odkaz: http://www.sethgodin.com/freeprize/reallybad-1.pdf

Duarte – Resonate (Multi-touch book)

Duarte je studio v Sillicon Valley, které vytváří jedny z nejlepších prezentací vůbec. Nancy Duarte, ředitelka této firmy, napsala knihu Resonate, kterou studio Duarte nakonec uvolnilo zdarma na odkazu níže. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.duarte.com/book/resonate-multi-touch-book/

“Slideuments“ and the catch-22 for conference speakers

Někdy je potřeba prezentovat na konferenci. Někdy ani sami pořadatelé neví, jak efektivně prezentovat se slajdy. Jak se vyhnout nudným prezentacím na konferencích se dozvíte na odkazu níže.

Odkaz: http://www.presentationzen.com/presentationzen/2006/04/slideuments_and.html

How to prepare: checklist for great talks

Prezentace obsahuje spoustu momentů, kdy můžete na něco zapomenout. Scott Berkun (autor, řečník a bývalý manažer společnosti Microsoft) vytvořil přehledný kontrolní seznam (checklist) pro prezentace, který si můžete stáhnout na odkazu níže. Díky němu už na nic v prezentaci nezapomenete.

Odkaz: http://scottberkun.com/2011/speakers-checklist/

Workshop Šťavnaté slajdy

Doporučování sama sebe je vždy ošemetné. Možná by vás ale zajímaly ale vlastní tipy na prezentování, možná byste chtěli vědět, co doporučuji účastníkům mých školení. Tak jako tak se vám bude hodit sestřih školení, které proběhlo v listopadu 2014 v Praze. Neváhejte, video na odkazu níže.

Odkaz: https://youtu.be/t_o4qUJ9mug

Perceptual Edge Graph Design IQ Test

Krátký test grafického cítění níže vám ukáže cestu jak se vyhnout nepřehledným tabulkám a grafům. I poutavou formou se člověk může vzdělávat. Zkuste si tedy otestovat, jak jste na tom s grafickým cítěním právě vy.

Odkaz: https://www.perceptualedge.com/files/GraphDesignIQ.html

Making Your Presentation Stick: Chip Heath & Dan Heath

Prezentace může být efektní, ale pokud si lidé nic nezapamatují, byla to pro ně ztráta času. Některé věci (např. přísloví) si pamatujeme lépe než jiné. Ukazuje se, že zapamatovatelné informace mají svá specifika. Jaká? Podívejte se na odkaz níže.

Odkaz:http://www.presensatie.nl/wp-content/uploads/2014/08/mts-making-presentations-that-stick.pdf

Brain Rules: What all presenters need to know

John Medina se zabývá tím, jakým způsobem funguje náš mozek a napsal na to krásnou knihu Brain Rules (v češtině vyšla pod názvem Pravidla mozku). Garr Reynolds z této knihy vzal nejdůležitější body a vytvořil z nich jednoduchou prezentaci pravidel, které by každé prezentující měl znát. Vřele doporučuji.

Odkaz: http://www.slideshare.net/garr/brain-rules-for-presenters

TEDxTokyo: Garr Reynolds – Lessons from the Bamboo

Prezentace Garr Reynoldse Lessons from the Bamboo vám pomůže podívat se na slajdy jiným pohledem. Garr Reynolds píše nejúspěšnější knížky o prezentacích a jeho tvorba je hodně ovlivněna tím, že sám žije v Japonsku. Naučí vás vytvářet jednoduché prezentace (s kapkou Zenu).

Odkaz: https://youtu.be/9g8T8MsFIp0

Jak přežít nálož služebních cest? Mých osm tipů z 10 000 kilometrů.

Dnešní článek mého kamaráda o tom, jak přežít zkoušky na vysoké mě inspiroval k sepsání pár postřehů o tom, jak zvládnout nálož služebních cest. V poslední době jsem začal více s prací cestovat a zde je několik tipů, které vám pomohou zvládnout náročné cesty lépe a snadněji.

Vybavte se na přežití bez zásuvek.

Zásuvka je kámoška. Bylo by skvělé ji všude potkat, ale bohužel je jich často málo (letiště), nefungují (vlaky) nebo nemáte čas nabíjet.  První, co na cesty potřebujete je solidní power banka, která vám dobije telefon alespoň 2x. Vřele doporučuji Xiaomi powerbank 10 400 mAh. Tahle kráska za šest stovek udělá obrovskou službu a zachrání vás před vybitým mobilem. Ve vlaku, kde signál občas je a občas není, se dá bez zapnutého módu letadla propálit celou baterku telefonu za pár hodin. Kupte si k power bance také silikonový obal. Proč? Powerbanka vám potom nebude klouzat po stole ve vlaku/letadle. A tak se neobije. 

Je dobré také zvolit ten správný stroj (čti: notebook), zvláště pokud hodně cestujete. Pro zkušené služebkáře se osvědčil (na základě mého výzkumu) Macbook Air 13", Macbook Pro 13", Asus UX305 (asi nejlepší poměrně cena/výkon), Dell XPS 13, Lenovo Yoga 3 Pro a Lenovo X1 Carbon. Nové Intel chipy Broadwell jsou dostatečně výkonné a zároveň nežerou moc baterky. Do vašeho stroje investuje co můžete, protože vás to živí. Stejně tak do mobilu. Vyplatí se mít mobil co má větší baterku, jinak jste pořád bez proudu, nebo pořád nabíjíte. 

 Uložte si kontakt na tři taxi služby.

Klasické kolečko: taxi/MHD/auto - vlak/bus/auto/letadlo - taxi - business - hotel. Pokud se nechcete nechat odrbat na taxíku, nenasedejte nikdy do taxi co stojí na ulici. Uložte si kontakty na tři taxi služby do mobilu a vždy si zavolejte taxi z dispečinku, dá se na tom ušetřit nemalé peníze. Jaké taxi služby vybrat? Vybírám vždy nejlevnější taxi, nevidím smysl v tom utrácet za to více a vždy se najde někdo, kdo to bude dělat neskutečně low-cost. V Praze doporučuji Speed Cars, v Bratislavě pak VB Taxi. Pokud máte rádi telefon s Androidem, vezměte si něco, co má technologii QuickCharge 2.0 od Qualcommu. Tyhle mobily se nabíjí výrazně rychleji. Pokud ujíždíte na jablku, vezměte si 6ku Plus, vydrží déle na baterii. 

Hotel, hotel a zase hotel. Jak vybírat, na co si dát pozor.

Hotely jsou ze začátku zábava, pak můžou být pěkná otrava (20x stejná snídaně za sebou, stejný čaj, stejné pozdravy, stejné kafe, ...).

Při výběru hotelu dávejte pozor na dva faktory - dobrý spánek a dobrá poloha. Zbytek už vás nemusí tak tankovat. Potřebujete se ale rychle dostat ráno za businessem a potřebujete se skvěle vyspat. Hotel nejdříve zkontrolujte na Tripadvisoru (recenze, reálné fotky cestovatelů) a booking.com (recenze). Neřešte moc individuální komentáře, píšou tam občas blázni, řešte celkové hodnocení. Na booking.com se vyhýbejte všemu, co má méně jak 8/10 (nebo si vyberte vlastní minimální mez a té se držte). 

Chtějte vždy pokoj, co má okna do vnitrobloku. Do ulice můžete mít lepší výhled, ale skoro vždy je v něm daleko větší hluk (tramvaje, kostel, auta, hospoda a nevím co ještě mě všechno kdy vzbudilo). 

Vybírejte si hotel co buď nejblíže a) letišti/nádraží nebo b) místu vašeho businessu. Má osobní preference je co nejblíže místu, kde probíhá business. Ráno nemusíte totiž stíhat a budete rádi, když v ideálním případě budete moct na místo dojít pěšky (zvláště v případě vaší ranní prezentace vybírejte hotel v místě prezentace, nebo v její pěší blízkosti). 

Vyplatí se vám také si zřídit členství v různých benefit programech, co hotely nabízí. Jedny z největších jsou např. IHG (InterContinental Hotels Group, např. Holiday Inn, Crowne Plaza, ...) a Accor Hotels (Ibis, Mercure, Pullman, Novotel a další). Sbíráte body, za body máte bonusy. Jednoduchý deal. V případě více jak 10 nocí za rok se vyplatí. 

Jídlo, pití - nabalte si něco malého vždy s sebou.

To jsou z mojí zkušenosti dvě věci, o které budete často bojovat - jídlo a pití. A je potřeba se připravit ať máte co jíst a co pít. Osvědčilo se mi vždy mít v kufru jednu Mattoni Sport. Kupte si domů karton vod (0,75 ideální) a sušenky - super je Flapjack a Lifebar. Sušenek si kupte 20 do špajzu a před cestou si vždy hoďte 2-3 do kufru. To je nedocenitelné. Často jsem měl problém najít něco k jídlu za rozumné ceny a řešil kde sehnat vodu, už to řešit nemusím. Super jsou také ořechy nebo sušené ovoce.

Na prezentaci si také vezměte PET lahev vody. Při prezentaci člověku pěkně vysychá v puse a na místě může být voda max z platových kelímků, který velmi snadno převrhnete. Ideální je ta Sport láhev - když se vám jí podaří převrhnout při prezentaci, nic se nestane. Je ale pravda, že nezavřená umí otravně pískat, pozor na to.

Co je důležité, to mějte dvakrát. Sbalení buďte ideálně stále.

Mějte nabíječku na mobil a adaptér 2x a nechávejte je v kufru, nikdy je doma nevyndavejte. V ideálním případě mějte i 2x prezentér a vše, co nutně potřebujete. Čím kratší seznam věcí, co musíte do kufru vždy dát, tím lépe. 

Kosmetickou tašku mějte připravenou stále. To je věc, co je zbytečné balit. Mějte v tom vše co potřebujete + ibuprofen, něco na nachlazení a něco na průjem. Také nějaké vitamíny. Jak jedete na cestu, jen jí vezmete ze skříně a hodíte do kufru. Pěnu na holení, šampon, sprchový gel - mějte malá balení, nezabírají moc místa. Ručník nevozte s sebou, skoro vždy je na hotelu. Zbytečná zátěž.

Vyberte si správný kufr. A co nejlehčí.

Kufr na kolečkách bude pro vás jak domeček pro šneka. Vyberte si ten, který vám maximálně vyhovuje a splňuje vaše požadavky. Jezdím se Samsonite, který se dá zvětšit a koupil jsem ho v outletu v akci. Je textilní a tak nemůže prasknout jako skelet. Kdybych kupoval ale znovu, koupil bych si co nejlehčí. Zvedat znovu a znovu těžký kufr je zbytečná námaha. Výhodou je, pokud má čtyři kolečka a jede "na stojato" - projedete s ním pak místy, kde se kufr se dvěma nevejde, typicky v letadle. Kufr je vaše "taška na nářadí", investujte do ní.

Napište si kontrolní seznam a nalepte si ho na vchodové dveře.

Zevnitř na vchodových dveřích mám vždy přilepený seznam věcí co mám mít s sebou. To mi pomáhá před odjezdem rychle projít očima seznam věcí a zkontrolovat, jestli mám vše co mám mít. Bez seznamu jste ztraceni a vždy na něco zapomenete. Balení pak bude hrozný chaos. Doporučuji si vytvořit takový seznam v Evernote nebo OneNote, máte pak digiální verzi stále u sebe. Mějte různé typy seznamů podle délky pobytu (např. jedna noc, 2-3 noci, týden).

Nabalte si věci den před odjezdem.

Tenhle tip už mi párkrát zachránil den, kdy bych jinak určitě nestihl vlak. Stát se může cokoliv (v noci vám přestane záhadně fungovat mobil) a vy vstanete pozdě. Na tuhle situaci musíte být připraveni a vše, co jde připravit večer (včetně snídaně, svačiny, ...) připravte večer. Ideálně byste v nejhorším případě měli po vzbuzení do deseti minut odcházet ze dveří (když půjde fakt do tuhého).

Těchto osm tipů vám pomůže služební cesty zvládat efektivně. Projděte si také tento seznam Seth Godina a nechte se inspirovat co on považuje za důležité před prezentací (businessem) připravit. Pokud máte svoje tipy, které byste sem rádi přidali, napište mi email a rád je zveřejním. 

Líbil se vám tenhle článek? Retweetněte ho, lajkujte nebo pošlete na něj někomu odkaz. Děkuji!

Tipy na dva skvělé workshopy příští víkend (jeden o prezentacích!)

Je to asi poprvé, co mohu doporučit nějaký workshop prezentování v Čechách. Minulý rok jsem byl na školení v Amsterdamu od Duarte, Inc. (Slide:ology, Resonate), ale v naší kotlině jsem hledal něco podobného marně.  

Příští víkend v neděli 26. 4. 2015 ale vystoupí Petr Mára a Martin Vymětal s tréninkem Prezentuj jako Steve Jobs na iCON Prague 2015 v Národní technické knihovně v Praze. Na videopozvánku mrkněte zde, lístky kupte tadyPetr Mára je uznávaným profíkem co prezentuje po celém světě, od něj si každý určitě něco odnese.

Hned za nimi vystoupí Jaroslav Homolka (bio) s tréninkem Jak se udržet na špičce v agresivním světě.  I když se nemůžu úplně ztotožnit s tím agresivním světem, akce to bude myslím zajímavá a na podobné téma sem neviděl nikoho jiného vystoupit. Jaroslav Homolka působí jako kouč a trenér, jeho myšlenky můžete okouknout ve videích Bistro digital

Potkáme se tam?